غلبه بر موانع ذهنی، عاملی در موفقیت زنان / مدیریت غرفه های پرفروش توسط زنان

گروه زنان و خانواده رجانیوز: نورمحمدی گفت: خلاقیت، سابقه حضور و تبلیغات موثر غرفه داران از عوامل موثر بر میزان فروش است. غرفه داران موفق زمان زیادی را صرف کار خود می کنند.

من گزارش میدم رجانیوز; بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، بیش از یازده میلیون ایرانی برای کسب و کار خود به فضای مجازی وابسته هستند و اغلب برای رونق کسب و کار خود به برنامه هایی مانند پیام رسان ها و برنامه هایی که به طور خاص برای رشد کسب و کار طراحی شده اند نیاز دارند. زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و فضای مجازی علاوه بر وظایف مهم خانواده، زمینه ای برای ایفای نقش در جامعه را برای آنان فراهم کرده است. به گفته رئیس کمیسیون زنان اتاق تعاون ایران، با وجود فعالیت اقتصادی زنان، متاسفانه تاکنون زنان سهم عمده ای در تولید ملی نداشته و جایگاه لازم را پیدا نکرده اند. بنابراین تصمیم گرفتیم برای آشنایی بیشتر بانوان با مشاغل خانگی و همچنین به مناسبت روز کارآفرینی به سراغ خانم نورمحمدی برویم. یکی از اعضای مجموعه باسلام است.

گفتگوی کامل رجانیوز با خانم نورمحمدی در ادامه می آید:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید در کدام بخش کار می کنید؟

بنده معصومه نورمحمدی هستم. از خرداد 1397 در بخش پشتیبانی «باسلام» شروع به کار کردم. در این سال ها تجربه کار در قسمت های مختلف این مجموعه را داشته ام و هم اکنون در قسمت آموزش و توسعه کسب و کار مشغول به کار هستم.

ایده راه اندازی مجموعه «باسلام» از کجا و چگونه شکل گرفت؟

این مجموعه به طور رسمی در سال 1995 شروع به کار کرد. روند خلق «بسلم» از روستای سیدآباد قم شکل گرفت. مردی به نام «بی بی قمر» در این روستا زندگی می کرد. او صاحب شتر بود و از پشم آن شتر جوراب و کلاه بافی می کرد و از این طریق کمکی به خود و فرزندانش می کرد. اما به گفته بی بی قمر، او به سختی می توانست برای محصولاتش مشتری پیدا کند. به گونه ای که یا باید محصول خود را به هم روستاییانش می فروخت و یا برای فروش محصول به شهر می رفت و به تجارت می پرداخت.

  توقیف یک کشتی متعلق به برادران شمهانی

اینجا بود که ایده راه اندازی «باسلام» در ذهن بانیان مجموعه شکل گرفت. آنها سعی کردند بستری را فراهم کنند تا صاحبان مشاغل بتوانند محصولات خود را با برند و سلیقه خود بسته بندی کنند و به سراسر ایران ارسال کنند.

تقریباً چند زن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این مجموعه مشارکت دارند؟

180000 شرکت در مجموعه «باسلام» غرفه دارند. از این تعداد، تقریبا 45 درصد غرفه داران را زنان تشکیل می دهند. برخی از آنها بین 10 تا 15 میلیون در ماه درآمد دارند. از میان 50 غرفه پرفروش، 15 غرفه متعلق به بانوان است. همچنین حدود 70 کارگر زن به صورت مستقیم با این گروه همکاری می کنند.

چرا برخی غرفه ها بیشتر بازدید می کنند؟ چگونه زنان صاحب این غرفه ها به اینجا رسیدند؟

کابین های محبوب بسیاری وجود دارد. مثلاً خانمی در غرفه خود ادویه می فروشد. ایشان در سال 1395 با سرمایه اندک شروع به کار کرد و با تلاش و حمایت ستودنی اطرافیان رشد کرد و فروش محصولات خود را افزایش داد. خانم دیگری نیز دکه عطر دارد. او به تنهایی در خانه اش شروع به کار می کند. او در حال حاضر انباردار است و بسیاری از غرفه داران محصولات خود را از او می خرند و در باسلام به فروش می رسانند. علاوه بر این، بانوی دیگری در شهرستان دماوند محصولات خانگی مانند عسل، گردو و آلو می فروشد و حتی برخی از روستاییان استان تبریز را نیز زیر پوشش خود گرفته است.

در این میان خلاقیت، سابقه حضور و تبلیغات موثر غرفه داران از عوامل تاثیرگذار بر میزان فروش است. غرفه داران موفق زمان زیادی را صرف کار خود می کنند. در مواردی که مشتری حتی در نیمه های شب درخواست کالا را داشته باشد، غرفه دار پاسخگو بوده و محصول را همان صبح ارسال می کند. این عوامل دست به دست هم داده و باعث رشد و فروش بیشتر و بیشتر محصولات می شود. علاوه بر این کیفیت عکاسی و فیلمبرداری از محصول به فروش آن کمک می کند. موفقیت در کسب و کار اینترنتی مانند تجارت حضوری به زمان و سلیقه بستگی دارد.

  اتصال دانشگاه ها؛ 4 سال بعد از زلزله!

مجموعه شما چقدر در تشویق زنان به راه اندازی غرفه در استان های فقیر موفق بوده است؟

برای شناخت در ابتدای سفر، به سراغ کسب و کارهای کوچک در روستاهای سراسر ایران رفتیم و به آنها کمک کردیم تا یک بازار آنلاین راه اندازی کنند و محصولات خود را بفروشند. این مجموعه در ابتدا با شعار مشاغل محلی و خانگی شروع به کار کرد و در سال 1400 شعار خود را به “بازار بدون مرز” تغییر داد.

آیا باسلام تمهیداتی اندیشیده است تا غرفه داران بتوانند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و با غرفه های دیگر همکاری کنند؟

بله در سیستم ما بخش بحث غرفه داران فعال است و صاحبان مشاغل می توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. آنها همچنین در شبکه های اجتماعی اصناف یا اتحاد ایجاد می کنند. در این میان تجربیات رد و بدل می شود و حتی غرفه داران برای تعامل و همکاری بیشتر با یکدیگر به شهرهای مختلف سفر می کنند. از سوی دیگر، زمانی که غرفه‌دار عضو باسلام می‌شود، می‌تواند از آموزش‌های این مجموعه استفاده کند. به این ترتیب مربیان ما (که غرفه داران قدیمی هستند) به مدت یک ماه به افراد جدید آموزش های لازم را می دهند. از نحوه فروش گرفته تا تبلیغات و موضوعات دیگر. در این زمینه، صاحبان مشاغل محلی و خانگی به یکدیگر کمک می کنند و تجربیات خود را برای رشد خود و دیگران به اشتراک می گذارند.

در نهایت چه توصیه ای برای خانم هایی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خانگی هستند دارید؟

  "مهرشاد سهیلی" چه کسی و چرا دستگیر شد؟!

خانم های عزیز با توکل به خدا بر ترس خود غلبه کنید. در این مسیر زنانی بوده اند که به دلیل عدم اعتماد به نفس ممکن است در این مسیر موفق نشوند. اما اراده، اعتماد به نفس و انگیزه نیروی محرکه اصلی یک فرد در مسیر موفقیت است. به شرطی که سقف شیشه ای ذهن شکسته شود و فراز و نشیب ها به عنوان تجربه هایی در جهت پیشرفت پذیرفته شود. در این بین می توانید از تجربیات پیشکسوتان و افراد مجرب استفاده کنید و با افق وسیع تری شروع به کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید