قیمت خودروهای چینی بازار خودرو را تکان داده است

10863 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، چند سالی است که بازار خودرو در کشور دچار رکود شده است. اگرچه در برخی دوره ها بازار برای مدت کوتاهی از رکود خارج شده است، اما همچنان درگیر رکود و کاهش فروش است. قیمت ها نیز با نوسانات نرخ ارز دچار نوسان شد و در روزهای اخیر همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز افزایش یافت.

در چنین شرایطی آزادسازی واردات می تواند به این بازار کمک کند. بازاری که با کاهش شدید عرضه خودرو و افزایش عرضه محصولات جدید مواجه است، می تواند قیمت های بازار را کاهش دهد. بسیاری از مردم با موضوع واردات خودرو از خرید منصرف شدند، اما با تمدید مصوبه واردات خودرو، قیمت ها دوباره افزایش یافت. در حال حاضر بازار منتظر مقررات واردات و نهایی شدن مدل و قیمت خودروهایی است که وارد کشور می شود. بازار نیز با معرفی و شفاف سازی در این بخش واکنش نشان خواهد داد.

در همین راستا با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران گفت وگو کرده ایم.

وضعیت بازار خودرو در کشور در حال حاضر چگونه است و چرا این بازار دوباره دچار رکود شده است؟
بازار خوبی را در 10 روز اول سال شاهد بودیم. البته بازار خوبی داشتیم به شرطی که 13 تا 14 درصد اختلاف قیمت داشت. اما با افزایش نرخ ارز، فروشندگان قیمت ها را افزایش دادند و تقاضا را کاهش دادند.
پس از آن بار دیگر بحث واردات خودرو داغ شده و به نظر می رسد تا زمانی که جزییات واردات مشخص نشود، بازار رونقی نخواهد داشت. البته باید گفت؛ عرضه کنندگان علاقه مند به فروش خودرو هستند، اما مشتریان خرید خود را به آینده موکول کرده اند. البته قیمت های اعلام شده از سوی فروشندگان در بازار نسبت به هفته گذشته اندکی افزایش یافته که هنوز جزئیات این طرح به طور کامل اعلام نشده است. البته از سرگیری نرخ ارز بر بازار خودرو یعنی کل بازار تاثیر گذاشته است
راکد است.

آیا در حال حاضر مشتری برای مدل های داخلی وجود دارد؟
در این بخش مشتری وجود دارد، اما واقعیت این است که عرضه خودروهای داخلی بسیار مشکل شده است، خودروهای بسیار کمی در بازار وجود دارد.
به نظر شما مشتریان از این واردات چه انتظاری دارند؟
مشکل بازار ما عرضه است. در بازار هر دو خودرو ارزان هستند و قیمت بسیار بالا. به عنوان مثال 207 دستگاه اتوماتیک امسال 600 میلیون تن قیمت دارد که معادل 20000 دلار است. مشتری معتقد است ممکن است پس از واردات بتواند خودروی ارزان و مقرون به صرفه بخرد در حالی که دولت قصد واردات خودرو را دارد و زمزمه هایی مبنی بر کاهش تعرفه به گوش می رسد. مشتریان منتظر خودروهای ارزان قیمت هستند. 99 درصد تقاضای بازار تقلبی است، به این معنی که برای استفاده شخصی نیست بلکه برای سرمایه گذاری است. حدود 3 میلیون نفر برای طرح جدید ثبت نام کرده اند. اگرچه خودروها در این زمینه چندان مورد استقبال نیستند، اما این افراد می خواهند شانس خود را امتحان کرده و خودروهای خود را در بازار داخلی بفروشند. اگر واردات رایگان باشد و وقفه ای در عرضه وجود نداشته باشد، این مشکلات به طور خودکار برطرف می شود.

  سیستم 124 گزارش های فروش گران قیمت را به صورت شبانه روزی نظارت می کند

اگر تعرفه ها کاهش یابد به نظر شما چقدر روی خودروهای خارجی موجود در بازار تاثیر می گذارد؟
به عنوان مثال، برای خودروهای 20000 دلاری مانند النترا، کاهش تعرفه قیمت را حدود 25 تا 30 درصد کاهش می دهد. یعنی مدلی که 1.5 میلیارد تن در بازار داخلی به فروش می رسد با کاهش 30 درصدی تعرفه مواجه خواهد شد که کاهش قابل توجه قیمت را به دنبال خواهد داشت. در هر صورت مشتریان از کیفیت خودروها شکایت دارند. مشتریان خودرویی که حقوق خود را به دلار دریافت نمی کنند اما در هنگام خرید باید قیمت را با نرخ ارز محاسبه کنند. اگر واردات خودرو ادامه پیدا می کرد بسیاری از مشکلات حل می شد.

بازار خودروهای دست دوم چیست؟
در این بخش قیمت ها بسیار بالاست. هفته گذشته خودروهای چینی 900 میلیون تومانی در همین سامانه ثبت نام خودرو ثبت نام کردند. این قیمت گذاری تاثیر منفی بر بازار دارد. خودروهای چینی که کیفیت چندان بالایی ندارند با قیمت 900 میلیون تن به فروش می رسند و چهار ماه دیگر تحویل می شوند. شرکت ها به دلیل اینکه محصول خود را می فروشند و مشتریان گلایه ای ندارند، محدودیت عرضه برای فروش این خودرو در بازار آزاد با اختلاف 400 میلیون تن ایجاد می کنند.
در این صورت کسانی که خودرو را از کارخانه خریده اند راضی هستند و فراموش می کنند که مدل های چینی را 900 میلیون تن خریده اند. به همین دلیل خودروهای فرسوده خارجی کاهش قیمت زیادی نداشتند. چون با مدل های چینی مقایسه می شوند. این در حالی است که هیچ وارداتی انجام نمی شود و افرادی که به دنبال خودروهای اروپایی هستند متوجه می شوند که مدل های استفاده شده بهتر از صفر کیلومتر چین است.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

آیا فروش خودرو از طریق سیستم یکپارچه بر بازار تاثیر گذاشته است؟
در هر صورت بر اساس این ثبت نام و قرعه کشی، این فرصت برای افرادی که در چند سال اخیر موفق به ثبت نام خودرو نشده اند، وجود دارد که شانس خود را امتحان کنند و بازار را ترک نکنند. تاثیر این طرح در ماه های آینده مشخص خواهد شد. زمانی که این خودروها به مشتریان تحویل داده می شود. آنها با توجه به شرایط فعلی بازار ارزش گذاری و فروخته می شوند.

آیا تجمیع برگه سبز به عنوان سند خودرویی بر بازار خودرو تاثیر گذاشته است؟
بر زمان خریدار و فروشنده تاثیر می گذارد. قبل از آن باید زمان بیشتری را صرف خرید و فروش می کردند. از طرفی هزینه های مشتری کاهش می یابد.

پیش بینی شما برای واردات چیست؟
واردات تا امروز حدس و گمان بوده و اخبار و جزئیات این طرح هنوز مشخص نشده است. با گذشت زمان، واکنش بازار به این طرح تغییر کرده است.
با زمزمه آزادسازی واردات، قیمت ها کاهش یافته است. اما یک ماه پس از لغو این طرح، قیمت ها دوباره افزایش یافت. واردات یکی از نیازهای بازار خودرو است که به مصرف کننده کمک می کند و بازار را تنظیم می کند. در سال‌های اخیر، خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند تقاضای بازار را برآورده کنند. آشفتگی بازار خودرو به دلیل عرضه کم خودرو و مدیریت بازار است. برای تنظیم بازار، دولت باید اجازه دهد واردات نیازهای بازار را تامین کند.
اگر نیاز بازار تامین می شد، امروز مجبور نبودیم برای 206 تیپ II 155 میلیون تن بیشتر بپردازیم که در کارخانه 150 میلیون تن قیمت دارد. عده ای بحث عرضه کالا در بورس را مطرح می کنند. در حالی که این خودرو یا در بورس و یا کارخانه به فروش می رسد; همچنان با کمبود منابع مواجه است.
مشکل بازار کمبود تقاضا در بازار است که تفاوت کاذبی در قیمت و تقاضای بازار ایجاد کرده است. در سال 96 در مقطعی اکثر خودروها حدود 1.5 میلیون تن به قیمت شرکت به فروش می رسید. زیرا به اندازه کافی خودرو تولید شد و به اندازه کافی خودرو وارد شد و بازار تنظیم شد. حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده بود و تفاوت قیمت چندانی نداشت. از آنجایی که عرضه همگام با تقاضا نیست، تفاوت قیمت ها و واسطه گری افزایش می یابد. مردم بیش از نیاز خود خرید کردند و سرمایه گذاری در این بخش افزایش یافت تا سرمایه گذاران را با تورم افزایش دهد.

  حمله خانواده به شورای نگهبان/ مجله اصلاح طلب: چرا نوه و پسر امام مطهری رد صلاحیت شدند؟

در یکی دو سال اخیر که بازار در رکود بود، این موضوع چه تاثیری بر فعالیت نمایشگاه ها داشت؟
تعطیلات داشتیم اما به غیر از رکود تعطیلی نمایشگاه ها هم به دلیل مالیات است. IRS تراکنش های بانکی اتحادیه ها را تنظیم می کند. در حالی که این معاملات درآمد اتحادیه را نشان نمی دهد.
این واحدها مالیات خود را به موقع و سالانه پرداخت می کردند. این افراد مجبور به تعطیلی یا تغییر شغل شدند. بر اساس ماده 657 قانون تجارت، فعالیت این واحد واسطه ای و واسطه ای است. خریداران به حساب ما پول واریز می کنند و در ازای آن خودرو را دریافت می کنند. واحدها تنها درصد مشخصی را برای این تراکنش ها دریافت می کنند.

منبع: دنیای خودرو

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید