به گزارش سرمقاله، در متن قانون تشکیلات صنعت خودرو آمده است:
ماده 1 – دولت موظف است ورودی خودروها را بر اساس حجم موتور، مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین کند.
ماده 2 – دولت موظف است ظرف مدت 3 سال این قانون را با اجرای صحیح سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاستهای کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با تدوین سیاستها، اقدامات نظارتی و نظارتی و رعایت قوانین و مقررات اجرایی کند. قانون سیاست کلی 44 قانون اساسی، همانطور که متعاقباً اصلاح شد، زمینه رقابت در صنعت خودرو را فراهم خواهد کرد.
ماده 3- وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد می شود با همکاری وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و راه سازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوری های نوین در صنعت خودروسازی اقدام کند. . صنعت، از جمله وسایل نقلیه تمام الکتریکی، هیبریدی و انواع. کسانی که توانایی پرکردن مخزن انرژی با اتصال به منابع خارجی و خودرو و همچنین امکان استفاده از سایر سوخت های غیرفسیلی را حداکثر ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون دارند.
تبصره 1 – به دولت اجازه داده میشود ضمن ترویج روشهای کاهش و بهینهسازی مصرف سوخت، از سوی سازمان ملی استاندارد برای مالکان خودروهای پرمصرف و یا تولید خودروهای پرمصرف تکلیف کند. درآمدها را پس از واریز به حساب خزانه داری کل کشور و واریز به بودجه سنواتی جهت یارانه وجوه بانکی برای توسعه حمل و نقل عمومی مشمول مقررات ماده 4 این قانون تقسیم کنید.
آئین نامه این تبصره ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت صنعت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ماده 4 – واردات خودرو طبق آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت صنعت و تجارت با شرایط زیر به تصویب دولت می رسد مجاز است:
1- تعیین مشخصات فنی خودرو با اولویت واردات خودروهای برقی، هیبریدی، کم مصرف، ایمن و کارکرده عمومی.
2- ارائه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری
3- تعیین صلاحیت فنی و حرفه ای واردکنندگان و داشتن نمایندگی رسمی از خودروسازان خارجی.
4- تعیین سقف واردات خودرو از نظر تنظیم بازار، حمایت از تولید با کیفیت داخلی و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالاهای اساسی و اساسی.
تبصره 1- واردات مواد اساسی غیرتجاری که مصادیق آن توسط هیات وزیران تعیین می شود مشمول این ماده نمی باشد.
پایان /