مخالفت مجلس با فروش خودرو در بورس

16528 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، مصطفی طاهری درباره وضعیت بازار خودرو گفت: عوامل متعددی باعث افزایش قیمت خودرو شده است. در واقع یکی از این عوامل، نوع نگاه مردم به خودروها است. خودرو در حال حاضر به کالاهای سرمایه ای تبدیل شده است، به این معنا که از آنجایی که حفظ ارزش ارز بیش از حد لازم به بازار دلار فشار می آورد، بازار خودرو نیز متحمل این فشار شده است، یعنی تقاضا برای بازار خودرو افزایش یافته است. گردش پایین تولید در سال های اخیر و جهش ارز.

نماینده مردم زنجان و طارم در شورای اسلامی شهر افزود: راه حل بلندمدت این معضل مسائل اقتصادی و مدیریتی و افزایش تیراژ تولید داخلی است که خودرو بر حسب عطش و تقاضا به بازار عرضه می شود.

وی افزود: تاثیر نحوه واردات خودروهای خارجی از سوی دولتمردان با توجه به اینکه 4 سال است واردات متوقف شده است، حداقل یک سال بعد احساس می شود زیرا باید مراحل سفارش، ساخت و حمل خودرو تکمیل شود. ممکن است حتی 100 هزار خودروی مورد انتظار واردات نیز بیش از 6 ماه نرسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به راهکار لازم برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، تصریح کرد: راه حل این مشکل این است که بتوانیم از خودروهای موجود در مناطق آزاد و خودروهای فرسوده ای که دارند استفاده کنیم. به مدت 3 تا 5 سال در عرض 1 تا 2 هفته استفاده شده است واردات حدود 300 تا 400 هزار دستگاه.

طاهری گفت: قیمت برخی از این خودروها یک دهم قیمت خودروی جدید همین مدل است. در واقع اگر این خودروها همراه با تولید داخلی وارد بازار شوند، اولاً سقف خودروهای گران قیمت کاهش می یابد و از سوی دیگر عرضه بازار افزایش می یابد. البته توصیه ما استفاده طولانی مدت از این محلول نیست، اما با توجه به تشنگی موجود، به نظر می رسد پس از شروع این عمل، تشنگی پس از چند هفته برطرف شود.

  بازدید سرزده حسن آباد وزیر کشور از میدان آتش نشانی تهران

وی درباره عرضه خودرو در بورس کالا نیز گفت: ما قاطعانه مخالف عرضه خودرو در بورس با شرایط فعلی هستیم چرا که از یک سو تقاضای زیادی وجود دارد و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود است. و کم و با مدیریت این مشکل توسط تامین کننده (یعنی تولید کننده) سود حاصله به جیب تولید کننده می رود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: یا باید جلوی فروش خودرو در بورس گرفته شود زیرا به دنبال این هستیم که خودروهای داخلی به هیچ وجه در بورس فروخته نشوند یا اگر این خودروها به هر دلیلی فروخته شوند سود بیشتر از سود و قیمت معقول خواهد بود، خودروها باید به جیب دولت بروند، زیرا با این روش انگیزه تولیدکننده برای افزایش قیمت خودرو در بورس کالا از بین می رود، در واقع با این سازوکار، تولیدکننده خواهد شد. هیچ انگیزه ای برای تعیین قیمت خودرو در بورس ندارند.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید