مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو/ با این وزارت صمت نمی توان خودرو را ارزان کرد

10603 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، دیروز بحران واردات خودرو بین دولت و مجلس وارد فاز جدیدی شد. زیرا مشخص شد در قانون بودجه 1401 خودرو از فهرست اقلام وارداتی حذف شده و طبق شرایط مندرج در تبصره 7 قانون بودجه 10000 دستگاه کامیون و تریلر یخچال دار و کشنده، 10000 اتوبوس، 1000 واگن و واگن یخچال دار. و همچنین 5000 واحد تجهیزات سنگین معدنی و راهسازی اعم از نوساز و یا تا پنج سال ساخت قابل واردات خواهد بود.

افزودن درآمد واردات خودرو به بودجه اصلاحی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اتفاقی که افتاده این است که درآمدهای واردات خودرو از بودجه کسر شده است. اما این بدان معنا نیست که دولت نمی تواند واردات خودرو را آزاد کند.

فربد زاویچ با بیان اینکه دولت می تواند واردات خودرو را آزاد کند، ادامه داد: دولت می تواند با درآمدی که از واردات خودرو به دست می آورد، بودجه را تکمیل کند و این درآمد قانونی می شود زیرا آنچه در بودجه انجام می شود فقط قابل شناسایی است. . و قانونی شدن درآمدهای عمومی و مصارف آن معنایی جز این ندارد.

واردات حجم عجیب اتوبوس و کامیون

این کارشناس خودرو افزود: آنچه در قانون بودجه 1401 باقی مانده واردات خودروهای تجاری با حجم وحشتناکی است. 10000 کامیون و 10000 اتوبوس بسیار بزرگ هستند.

زاوه در توضیح این موضوع گفت: برای درک بهتر واردات 10 هزار اتوبوس باید بدانیم که کل ناوگان کشور 24 هزار دستگاه است، 14 هزار اتوبوس درون شهری داریم و واردات 10 هزار اتوبوس به معنای نزدیک به کل ناوگان بین شهری است. و تعمیر شود. اگر آقایان دغدغه اشتغال دارند، صنعت اتوبوسرانی صنعت بسیار شلوغی است. نه سواری، زیرا سواری وقت گیر نیست.

  کشاورزی سپر اقتصاد ایران در بحران تحریم است

منتظر کاهش قیمت در بازار خودرو نباشید

این فعال بازار خودرو با بیان اینکه دولت می تواند واردات خودرو را آزاد کند، ادامه داد: دولت در صورت نیاز می تواند درآمدهای خود را بعداً در قالب اصلاح بودجه به مجلس ارائه کند! او حتی ممکن است نیازی به برخورد با دادگاه اداری نداشته باشد.

زاوه با اشاره به اینکه مصوباتی که وزارت صمت برای بحث واردات خودرو پیش‌نویس می‌کند موثرتر از تشخیص یا عدم شناسایی درآمد است، گفت: با وجود تیم سرپرستی وزیر صمت در ماه‌های اخیر، وی انتظار کاهش قیمت‌ها را ندارد. بازار خودرو نباشید، زیرا در صورت راه اندازی و واردات خودرو، به گونه ای اتفاق می افتد که به منافع شخصی این افراد لطمه ای وارد نشود.

وی ادامه داد: منافع این افراد در حال حاضر حفظ واردات خودروهای چینی و انحصار بازار و فروش 206 تقلبی موسوم به 207 به دو برابر قیمت است. بنابراین چه این درآمدها شناسایی شود و چه نشود، تا زمانی که یک تکان بزرگ در تیم مدیریتی کشور و کاهش دولت ایجاد نشود، شاهد تاثیر مثبتی بر بازار خودرو نخواهیم بود.

وزیر صمت مخالف واردات خودرو است

این کارشناس خودرو گفت: واردات خودرو از سوی مجلس ممنوع نیست و مجلس می خواهد آزادسازی وی را اعلام کند، مصوبه وزارتخانه ها که به تایید سران سه صنعت رسیده است. در حال حاضر دولت می تواند برای واردات خودرو تصمیم گیری کند و مجلس هم نقشی ندارد. اجرای قانون جدید آزادسازی واردات خودرو از سوی مجلس اشتباه بود و باید دولت را به دلیل نقض آزادی اقتصاد جریمه می کرد و اکنون دولت می تواند به آزادسازی واردات ادامه دهد.

  عفونت 10 نماینده در تاج

زاوه ادامه داد: بنابراین واردات خودرو می تواند ادامه داشته باشد و تنها درآمد حاصل از این واردات مشخص نشده است و دولت درآمدهای آن را در بودجه اصلاحی لحاظ می کند.

منبع: اقتصاد 24

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید