مدیریت دولتی در صنعت خودرو و قطعه سازی ریشه حادثه است/ ممنوعیت واردات قطعات باید برداشته شود

11706 خبر اولیه

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دخالت دولت و دلایل ورود دولت به بخش‌های نامتعارف در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ورود دولت به بخش‌های نامتعارف در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی است. مداخلات دولت که وابستگی و تابعیت خودروسازان و قطعه سازان را به تدارکات دولتی دشوار می کند، مدیریت دولت در صنعت خودرو است و فضای این صنعت را از رقابت دور نگه می دارد.

وی افزود: عدم تقویت بخش خصوصی به دلیل اصرار دولت بر ماندگاری در صنعت خودروسازی، دست دولت را برای دخالت در فعالیت های این شرکت کاملا باز گذاشته است. مداخلاتی که گاهی با اعمال محدودیت به خودروساز و قطعه ساز فشار وارد می کند. مداخلاتی که به طور جدی فرصت رقابت با رقبای خارجی را از خودروساز داخلی سلب کرد.

علی جدی افزود: در دنیای امروز شرکت های خودروسازی موفق بدون دخالت دولت با فعال سازی بخش خصوصی حرفی برای گفتن دارند. به طور کلی در بخش‌های مهمی مانند صنعت خودرو به جای مداخله درون بنگاه، مولفه‌های هدایت، پشتیبانی و نظارت در مرکز فعالیت‌های آن‌ها قرار می‌گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص خاطرنشان کرد: هدایت در اتخاذ سیاست های حمایت از تولید ملی، حمایت از اعطای تسهیلات، حمایت در بخش های مختلف مالی، تعرفه واردات و صادرات و نظارت بر رقابت و عدم سوء استفاده احتمالا یکی از مسئولیت های دولت ها

علی جدی در این خصوص تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باید هر چه زودتر به حاکمیت خود در صنعت خودرو پایان دهد و از این عرصه خارج شود. صنعت خودروسازی ما به دلیل نقش دولت در تولید عقب مانده است. وقتی دولت وارد متن دادرسی می شود، عملا خود را در ردیف اتهام قرار می دهد و برای صنعت خودروسازی و در نهایت اقتصاد کشور چالش هایی ایجاد می کند که می تواند مرهمی بر زخم های ناشی از خروج از این صنعت باشد.

  رسانه های شورای روابط خارجی آمریکا: ایران عقب نشینی نمی کند

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس، وجود دولت را عامل مهمی در عقب ماندگی صنعت خودرو دانست و در این باره گفت: دولت مشکل تولید و تعادل عرضه و تقاضا را حل نکرده است. عدم تقویت بخش خصوصی به دلیل مقاومت دولت، معمایی پیچیده و بسیار ناشناخته را در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده است که حل آن دشوار است.

علی جدی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت صمت جلوی واردات قطعات مورد نیاز برخی شرکت های خودروسازی را گرفته است، گفت: دولت که واردات خودرو را به دلیل محدودیت های ارزی ممنوع می کند قطعا از واردات قطعات جلوگیری می کند. دولتی که به دلیل محدودیت های ارزی، راه را برای تحمیل ظلم بر خودروساز و انحصار این بازار هموار می کند، می تواند به طور موثری از واردات قطعات ضروری جلوگیری کند.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: جلوگیری یا محدودیت واردات قطعات به بهانه داخلی سازی عجیب نیست زیرا دولت ها قیمت گذاری تکلیفی دارند. جلوی واردات را گرفتند. عرضه، تقاضا و تعادل بازار را تشویق کرده اند تا با جلوگیری از واردات قطعات بار دیگر به مصرف کننده ظلم کنند. این امر منجر به کمبود عرضه در حوزه خودروهای مونتاژی می شود و این بخش از بازار را از بین می برد. بنابراین دولت نباید در واردات قطعات محدودیت های غیر منطقی ایجاد کند و باید کارشناسانه عمل کند. دولت باید یک برنامه کارشناسی بلندمدت برای مکان یابی قطعات داشته باشد تا شرکت های داخلی زمان کافی برای تطبیق داشته باشند و ممنوعیت یک شبه واردات قطعات تنها باعث اختلال در بازار می شود.

  در عملیات سوریه 19 ایرانی کشته و 2800 نفر زخمی شدند

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید