مراجع نظارتی وارد پرونده مجوز خودروسازی زیرماکارون می شوند/می خواهند به زرماکرون شرایط ویژه بدهند.

14481 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، فربد زاوه کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با ما از اعطای مجوز ساخت یک میلیون خودرو به زرماکارون و ابهاماتی که پیرامون این موضوع وجود دارد، گفت: این موضوع چندان مهم نیست. برای شرکتی مثل زرماکارون، چون تاکنون بسیاری از این مجوزها به شرکت های مختلف داده شده است، بنابراین مجوز محدود به خطوط کاغذ است و در حال حاضر موضوع مهمی محسوب نمی شود، اما اصل ماجرا این است که رسانه ها و کارشناسان باید تاکید کنند که آیا اعطای این مجوز به معنای اعطای تسهیلات دولتی به این شرکت است؟

وی در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه احتمال قول تسهیلاتی در مجوز وجود دارد، ورود نهادهای نظارتی به این موضوع بسیار مهم است. البته این احتمال وجود دارد که با ورود نهاد رگولاتوری این شرکت مدعی شود که قصد صادرات خودرو دارند، تاکنون جرمی مرتکب نشده است، بنابراین هیچ فردی قابل تعقیب نیست اما اخبار حاکی از آن است که شرکت زرماکرون یک قطعه زمین در نزدیکی هاشتگرد برای خودروسازی خریداری کرده است

وی در این خصوص اظهار داشت: اگرچه زمین به دلیل همجواری با استان تهران و استان والبرز و عدم رعایت قوانین زیست محیطی خریداری شده است، اما نباید محل احداث کارخانه باشد و سازمان محیط زیست قطعا با این موضوع موافق نیست. بنابراین، نزدیکترین محل کار در استان قزوین، مسائل مهم تری را باید مورد توجه قرار داد، زیرا به نظر می رسد آنچه در مورد زمین و مسائل حاشیه ای ذکر شده، مقدمه ای بر اخبار بزرگ تری باشد که می تواند اعطای تسهیلات ویژه به شرکت زرماکارون یا حتی … خرید سهام یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران، سایپا یا ایران خودرو!

  اعترافات تلخ بلومبرگ - بررسی سرمقاله رسانه ها

وی در خصوص عدم انسجام و موفقیت در کنسرسیومی که اواخر سال گذشته بین چند شرکت خصوصی تشکیل شد، گفت: با توجه به اینکه شرکت های زر ماکارون گلرنگ و میهن در موضوع خرید سهام دولتی به توافق نرسیدند و اختلافات منجر به درگیری شد، کنسرسیومی تشکیل شد، به نظر می رسد شرکت زرماکارون مستقل و مستقل عمل کرده است.

وی در خصوص ادعای زیرماکارون مبنی بر تولید یک میلیون خودرو در سال، گفت: پیش از این شرکت هایی مانند گروه بهمن و کرمان موتور چنین ادعایی داشتند که این ادعاها حداقل خاصی نبود، بنابراین نمی توان به این ادعای زیرماکارون خوش بین بود. بازار چالش های جدیدی ایجاد نمی کند. شرایط فعلی شرکت هایی که می خواهند خودرو بسازند یا پلتفرم های جدید ارائه کنند مشابه فضای تولید واکسن است که در کشور در حال رخ دادن است، بنابراین رقبا وارد این عرصه شدند که منابع مالی کشور را هدر دادند در حالی که تولید واکسن به صفر رسید. و تعداد قربانیان کرونا ما قابل توجه است!

وی در این خصوص افزود: نه تنها در حوزه خودرو، بلکه در حوزه لوازم خانگی نیز وجود دارد. کره جنوبی با فعالیت های بزرگ تولیدی و بازرگانی 2 شرکت تولید کننده لوازم خانگی دارد در حالی که در ایران تعداد بیشماری شرکت های تولید کننده لوازم خانگی داریم که ادعا می کنند حتی مشتری ایرانی هم از آنها راضی نیست! تولیدکنندگانی که ادعا می کنند توانمند هستند اما بازاری ندارند.

فربد زاوه در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: این وضعیت در صنعت خودرو نیز مشاهده می شود. 50 شرکت در بخش خودرو فعال هستند که هر کدام بین 500 تا 1000 خودرو تولید می کنند که این میزان تولید رقمی برای ساخت کارخانه ای به این منظور و شرکتی در این بخش محسوب نمی شود. متأسفانه مسئولان جمهوری اسلامی اسیر فرهنگ غلط «آمار و حرکت شماره گذاری» شده اند. حرکتی که تا به امروز کمترین نتیجه و دستاوردی برای صنعت و اقتصاد نداشته است. همچنین زمانی که زرماکارون در هشتگرد که ارزش زمین آن یک میلیارد دلار است، کارخانه می سازد، نشان می دهد که ادعاهای صادراتی این شرکت صحت ندارد.

  طرف غربی مذاکره را دشوار کرد/تغییر مسیر دیپلماسی ارزش مبادلات با همسایگان را چندین برابر کرد.

منبع: رادار اقتصادی

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید