مهمترین تکنیک های تصمیم گیری در مدیریت پروژه

طوفان فکری چیست؟

طبق تعریف، طوفان فکری یک تکنیک تصمیم گیری گروهی است که اغلب برای یافتن راه حلی برای یک مشکل خاص استفاده می شود. روش طوفان فکری به عنوان یکی از روش های تصمیم گیری در مدیریت پروژه با جمع آوری و ثبت ایده ها از اعضای تیم به صورت رایگان انجام می شود. جلسات طوفان فکری معمولاً متشکل از تعداد انگشت شماری از اعضای اصلی تیم است و معمولاً توسط یک مدیر یا تسهیل کننده هدایت می شود. از مزایای طوفان فکری می توان به آسان و هیجان انگیز بودن آن و تشویق تفکر انتقادی اشاره کرد.

یک تکنیک طوفان فکری که توسط یک مدیر تبلیغاتی به نام الکس اف. آزبورن ابداع شد و به حدود سال 1939 باز می گردد. آزبورن که از ناتوانی کارکنانش در تولید ایده های خلاقانه جدید ناامید شده بود، شروع به توسعه روش های حل مسئله جدید کرد که بر روی یک رویکرد تیمی برای کار متمرکز بود. او شروع به سازماندهی جلسات طوفان فکری گروهی کرد و دریافت که این رویکرد منجر به افزایش قابل توجهی در کیفیت و کمیت ایده های جدید می شود. آزبورن این جلسات گروهی را به عنوان یک جلسه طوفان فکری طراحی کرد و بعداً شروع به نوشتن در مورد این تکنیک کرد.

چهار قانون اساسی طوفان فکری

چهار اصل اساسی آزبورن مجموعه ای عالی از دستورالعمل ها برای طوفان فکری است. این اصول عبارتند از:

اولویت کمیت بر کیفیت; ایده این است که کمیت در نهایت کیفیت را ایجاد می کند زیرا ایده ها پالایش، ادغام و توسعه بیشتر می شوند.

بیان آزادانه ایده های اعضای تیم: اعضا هر ایده ای را که فکر می کنند مطرح می کنند.

ما از ایده های خلاقانه استقبال می کنیم: تشویق اعضای تیم به تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده‌ها، راه را به روی تکنیک‌های جدید و نوآورانه باز می‌کند که در نهایت می‌تواند به موفقیت در تجارت شما منجر شود. این یکی از مزایای طوفان فکری است.

ترکیب، پالایش و بهبود ایده ها: در مراحل طوفان فکری بر ایده ها تمرکز کنید و بین گزاره های مختلف ارتباط برقرار کنید تا با موفقیت در فرآیند حل مسئله حرکت کنید.

  یک نشست سیاسی بزرگ و مهم در روزهای آینده در بغداد

تکنیک ها و فرآیندهای طوفان فکری به تیم شما کمک می کند تا با یکدیگر نوآوری کرده و با یکدیگر همکاری کنند. نمونه های طوفان فکری گروهی و فردی مفید هستند. در واقع برگزاری جلسات طوفان فکری فردی یا گروهی می تواند فعالیت مفیدی برای تولید ایده های جدید باشد. هدف شما همیشه باید استفاده از فرآیندی باشد که برای شما و تیم شما بهترین کار را دارد.

نمونه ای از طوفان فکری

روش دلفی

روش دلفی چیست؟ تکنیک دلفی روش خوبی برای زمانی است که به اجماع گروهی در مورد یک تصمیم مهم نیاز دارید. این فرآیند تصمیم گیری گروهی شامل نوشتن فردی تمام ایده های تولید شده توسط تیم شما و جمع آوری آنها برای رهبر گروه است تا به لیست کوچکتری از رویکردهای ممکن تقسیم شود. سپس گزینه ها برای بحث بیشتر و بررسی جمعی پردازش می شوند. اساساً تا زمانی که تصمیم نهایی اکثریت گروه مشخص شود، انتخابات به ساختارهای کوچکتر تقسیم می شود. کاربرد روش دلفی زمانی است که انتخاب های کمی وجود دارد و تصمیم گیری راحت تر و از طریق توافق جمعی از طرف شما و اعضای تیم شما انجام می شود.

در روش دلفی، تسهیل گر گروه یا عامل تغییر، تمامی نظرات ناشناس دریافتی را از طریق پرسشنامه جمع آوری کرده و دو یا سه بار برای مجموعه ای از کارشناسان ارسال می کند. کارشناسان موظفند پاسخ های داده شده در پرسشنامه اول را توجیه کنند و بر این اساس پرسشنامه اصلاح شده ای تنظیم و مجدداً برای همان گروه ارسال می شود.

کارشناسان می توانند پاسخ های خود را با توجه به پاسخ های داده شده توسط سایر اعضا اصلاح کنند. هدف تکنیک دلفی رسیدن به دقیق ترین پاسخ با کاهش تعداد تصمیمات در هر بار ارسال پرسشنامه به پنل خبرگان است. در هر بار دریافت پرسشنامه از کارشناسان خواسته شد تا نظر خود را بیان کنند و این روند تا محدود شدن موضوعات، تمرکز پاسخ ها و اجماع ادامه یافت.

در مراحل تکنیک دلفی، هویت اعضای گروه فاش نمی شود و حتی نیازی به دور هم جمع شدن برای جلسه فیزیکی ندارند. در هر نمونه از درخت تصمیم، هر یک از اعضا در بیان نظر خود در مورد مشکل آزاد است و به این ترتیب از تأثیرگذاری یک عضو قوی یا قدرتمند بر دیگر اعضای گروه جلوگیری می شود.

  مردی که در دل مردم جا باز کرد

یکی از مزایای روش دلفی این است که امکان جمع آوری نظرات مختلف از مجموعه بزرگی از متخصصان که ممکن است از نظر جغرافیایی از هم جدا باشند، وجود دارد. همچنین در تکنیک دلفی کیفیت تصمیم گیری با استفاده از تخصص هر یک از اعضای گروه برای رسیدن به تصمیم نهایی بهبود می یابد.

انواع روش دلفی

نمونه ای از روش دلفی

درخت تصمیم

استفاده از تکنیک درخت تصمیم در مدیریت پروژه به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای خود، پروژه و کسب و کارتان بگیرید و در عین حال نتیجه احتمالی پروژه را در نظر بگیرید.

یک نوع درخت تصمیم، نموداری است که به شناسایی نتایج به دلیل مجموعه ای از انتخاب های مرتبط کمک می کند. در زمینه مدیریت پروژه، استفاده از تکنیک درخت تصمیم به مدیران پروژه کمک می کند تا دوره های مختلف اقدام را با هم مقایسه کرده و ریسک های مرتبط با هر تصمیم را ارزیابی کنند.

هنگامی که از درخت تصمیم استفاده می کنید، می توانید احتمال موفقیت و مزایای بالقوه مرتبط با هر تصمیم را نیز اندازه گیری کنید. وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل درخت تصمیم در مدیریت پروژه می شود، باید توجه داشت که انواع الگوریتم های درخت تصمیم شامل این چهار عنصر است:

گره های تصمیم گیری

یک گره تصمیم را می توان در یک درخت به عنوان یک نماد یا شکل نشان داد. این نشان می دهد که باید انتخاب شود.

شاخه ها

این شاخه ها یا خطوط چیزی هستند که گره ها را به هم متصل می کنند و به مدیر پروژه کمک می کنند تا مسیرهای ممکن را ببیند. هر شاخه در نمودار شما یک انتخاب یا تصمیم را نشان می دهد و باید به وضوح برچسب گذاری شود تا درخت مرتب شود.

گره های شانس

این گره ها معمولاً با نمادی در درخت های تصمیم نشان داده می شوند که با نمادی که برای گره های تصمیم استفاده می شود یکسان نیست. گره های شانس نشان دهنده پایان نمودار درخت تصمیم هستند و به نمایش نتیجه نهایی شما کمک می کنند.

  عوارض خطرناک جیغ زدن در بدن

نتیجه نهایی

الگوریتم درخت تصمیم شما با یک گره تصمیم ساده شروع می شود. از اینجا، شاخه ها دست به دست هم می دهند و انتخاب های مختلف را نشان می دهند و به نتایج بالقوه کمک می کنند. پس از اجرای کل اسکریپت، یک گره نهایی برای نمایش نتیجه نهایی استفاده می شود.

تفاوت روش دلفی و طوفان فکری

این دو تکنیک اهداف متفاوتی دارند، بنابراین می توان از هر دو برای تصمیم گیری در مدیریت پروژه و تدارکات استفاده کرد. هدف اصلی روش طوفان فکری ایجاد ایده های خلاقانه برای حل مسئله است، در حالی که استفاده از تکنیک دلفی با هدف پیش بینی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی آینده است. روش دلفی رسمی تر است، اما تکنیک طوفان فکری غیررسمی است و شرکت کنندگان آزادی عمل بیشتری دارند. دستورالعمل های رسمی روش دلفی شامل استفاده از پرسشنامه و بررسی بازخورد کنترل شده است. در طوفان فکری، بازخورد کنترل نشده است و پاسخ دهندگان ایده های زیادی را بدون محدودیت ارائه می دهند.

نتیجه

تصمیم گیری در مدیریت پروژه می تواند فرآیندی زمان بر باشد. بنابراین بسیاری از موفقیت یک پروژه به نوع تصمیماتی که در تیم شما گرفته می شود بستگی دارد. درک تکنیک های تصمیم گیری در مدیریت پروژه و اینکه چگونه می توانند به شما کمک کنند تا بهترین و آگاهانه ترین انتخاب ها را برای تیم و سازمان خود داشته باشید، مهم است. این امر از زیان های احتمالی سازمان جلوگیری می کند و شرکت را با رشد پایدار نگه می دارد. گاهی اوقات اجتناب از تصمیم گیری آسان تر به نظر می رسد. به خصوص زمانی که پس از گرفتن یک تصمیم سخت دچار درگیری های زیادی می شوید. اما تصمیم گیری و پذیرش عواقب آن تنها راه کنترل پروژه، زندگی و زمان شماست.

دیدگاهتان را بنویسید