ناکارآمدی 8 ساله دولت قبل را به دولت جدید نسبت می دهند!

طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. این خبر را سخنگوی هیات رئیسه مجلس یکشنبه شب اعلام کرد. هفته گذشته، ۲۴ خرداد، نمایندگان مجلس پس از نارضایتی سیدرضا فاطمی امین به وی کارت زرد دادند و گفتند که مشکلات این حوزه به ویژه خودروها باید ظرف پنج ماه حل شود.

سید نظام الدین موسوی رئیس مجلس گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کمیته تخصصی صنعت و معدن در حال بررسی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است. اما دیروز حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن گفت: با کاهش تعداد امضاهای استیضاح، این موضوع از دستور کار مجلس خارج می شود.

نمایندگان مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت که سال گذشته تصدی این وزارتخانه را به دست گرفت، انتقاد کرده اند. وزارتخانه هایی که تنها نام صنعت و تجارت را یدک می کشیدند و تقریباً در همه زمینه ها با چالش مواجه هستند. یکی از بزرگترین مشکلات در این زمینه ماشین بود. این سوالی است که بارها فاطمی امین را به هرم سبز (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنعت و معدن) کشانده است، تفاوت این دولت با دولت قبلی که پیگیر بود چیست؟

ابتدا به خودرو اشاره می کنیم. فاطمی امین صنعت خودروسازی را به دست گرفت که بیش از 170 هزار خودروی معیوب در پارکینگ داشت. افت داشت، کیفیت رو به نزول بود و تولید خودروهای قدیمی ادامه پیدا کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم همه این مشکلات که تبدیل به یک بحران شده بود برطرف شد و اکنون می توان ادعا کرد که صنعت خودرو از یک بحران جدی فاصله گرفته است. در این مدت تعداد خودروها در پارکینگ 65 درصد کاهش یافته و به گفته مدیران تولید خودرو تا شهریور ماه به صفر خواهد رسید.

  خداحافظی گل محمدی بعد از دربی 98

بر اساس اعلام اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، اشتعال و نوسانات قیمت خودرو در بازار به شدت کاهش یافته و مانند سال های گذشته به ویژه از سال 97 تا نیمه اول سال 1400 قیمت ها جهشی نداشته است. از سوی دیگر با ایجاد یک سایت واحد از سوی وزارت صمت، فروش خودرو چه به صورت قرعه کشی و چه غیر از آن ساماندهی می شود و امکان فساد در این حوزه وجود ندارد.

از سوی دیگر پس از مدت ها و با فشار وزارت صمت، خودروسازان بر ارتقای کیفیت محصولات خود تمرکز کرده اند و اکنون نمودارهای کیفی نشان می دهد که سطح رضایت مردم نسبت به خودروی داخلی ارتقا یافته است. ، اگرچه معیارها هنوز فاصله قابل توجهی دارند. نکته دیگر اینکه وزیر صمت برای اولین بار و بدون هیچ توجیه قابل قبولی از خودروسازان خواست تولید خودروهای قدیمی تیبا و پژو 405 را متوقف کنند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که رخ داد و به نظر می رسد نمایندگان مجلس به آن توجه کافی نداشتند لغو ممنوعیت واردات خودرو بود. دولت قبل در سال 97 به دلیل عدم تعادل ارزی واردات خودرو را ممنوع کرد اما فاطمی امین اسفندماه سال گذشته به مردم وعده داد که واردات خودرو از امسال آزاد می شود. دلیل اصلی این امر منابع ارزی کشور است.

صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته به حدود 50 میلیارد دلار رسید که حدود 25 میلیارد دلار آن به کشورهای همسایه رسید. وزارت صمت برای جلب توجه کشورهای همسایه موفق شد صادرات خود به ترکیه را که در دولت قبل به شدت کاهش یافته بود، 100 درصد افزایش دهد و صادرات به روسیه را 30 تا 40 درصد افزایش دهد. صادرات به ترکمنستان 160 درصد است. و ازبکستان بیش از 100 درصد رشد داشته است. بر این اساس وزارت صمت موفق شد وزن صادرات را حدود 20 درصد و ارزش کالاهای صادراتی را 40 درصد افزایش دهد. قطعا اگر این اتفاق نمی افتاد، ممنوعیت واردات خودرو در سال جاری ادامه داشت. اما اکنون با انحصار واردات خودرو، می‌توانیم آرامش را به بازار خودرو برگردانیم. با تغییر ساختار، این وزارتخانه طعم واقعی ادغام را چشیده و اکنون چابک است و دستورالعمل ها و برنامه هایی دیگر در دست قانونگذاران نیست.

  8 نکته برای نگهداری خودرو در زمستان

بارش

واکنش نمایندگان

پس از اعلام استیضاح وزیر صمت، نمایندگان کمیسیون های مختلف به آن واکنش نشان دادند. برخی اعلام وصول را غیرقانونی دانستند و عده ای نیز گفتند که این موضوع در کمیته های تخصصی بررسی نمی شود. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز نسبت دادن همه مشکلات به وزیر صمت را بی انصافی دانستند.

استیضاح استیضاح وزیر صمت غیرقانونی بود

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: اعلام وصول استفساریه از وزیر صمت غیرقانونی است، زیرا طبق آیین نامه داخلی مجلس، طرح استفساریه باید پس از ابلاغ اعلام شود. رای مثبت . وی با اشاره به اعلام استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی هیئت رئیسه مجلس به خبرنگار ایرنا گفت: اعلام استیضاح وزیر صمت از سوی هیئت رئیسه مجلس صحیح و غیرقانونی نبوده است. ” وی ادامه داد: این درخواست ابتدا باید در کمیته تخصصی بررسی شود و سپس گزارش آن به هیات مدیره ارسال شود.

بازجوها امضای خود را پس گرفتند

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگانی که درخواست استیضاح داشتند امضای خود را پس گرفتند و من یکی از نمایندگانی هستم که قصد استیضاح را داشتم اما در این مرحله امضای خود را پس می گیریم. مصطفی، رضا حسینی، قطب آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در خصوص وزیر صمت دو موضوع حقیقی و حقوقی وجود دارد. قسمت اصلی در مورد شخصیت آقای فاطمی امین است که فردی بسیار سالم و شبانه روزی و دلسوز برای حل مشکلات صنعت کشور است. وی افزود: آیا او اجازه داشت در این باره تصمیم بگیرد یا فقط یک مجری بود؟

  جزئیات پروازهای حج پس از دو سال وقفه

بررسی استیضاح فاطمی امین در دستور کار کمیته صنعت نیست

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن گفت: امضای نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال کاهش است و این کمیته هنوز این موضوع را در دستور کار قرار نداده است. صنعت، معدن و تجارت گفت: شنیده ها حاکی از آن است که تعداد امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح وزیر صمت کاهش یافته است، البته کمیسیون هنوز در این زمینه جلسه تشکیل نداده است. یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون صنعت و معدن افزود: در صورت کاهش روند کاهش تعداد امضاها به نفع استیضاح، این موضوع از دستور کار مجلس خارج می شود.

بی انصافی است که تمام مشکلات وزارت صمت را به فاطم امین نسبت دهیم

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: انصاف نیست که همه مشکلات حوزه صنعت را به کار وزیر صمت نسبت دهیم چرا که برخی از آنها غیروزارتی است و دولت باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، اما مشکلات اساسی در این وزارتخانه وجود دارد که به تنهایی توسط وزیر قابل حل نیست و نیاز به زمان بیشتری برای حل آنها دارد که می تواند مشکلات این حوزه را تا حدودی حل کند، زیرا وزیر صمت به تنهایی نمی تواند مشکلات این بخش را حل کند.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید