نماینده مجلس: تخلفات خودروسازان عمدی است!

8800 خبر اولیه

به گزارش سرمقاله، زهره سادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره گرانی و کیفیت پایین محصولات خودروسازان گفت: تیراژ و … توسط خودروسازان داده می شود که متاسفانه نتیجه مثبتی نداشته و تداوم این دور باطل به ویژه در سال های اخیر تشدید شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرات، اسلام شهر و پردیس در مجلس ادامه داد: کار این دو خودروساز مدت هاست که مورد بی مهری قرار گرفته است تا جایی که گزارش های پلیسی می گوید اکثر جاده ها تصادفات و فوتی ها به دلیل نامناسب بودن است. خودروهای با کیفیت و ایمنی پایین آنها بر این اساس، دپوی گسترده خودرو در پارکینگ ها برای برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا و تسهیل افزایش قیمت ها از طریق انباشت، فروش خودرو با هزینه های چند برابر کارخانه و حذف رقابت در بازارهای داخلی و خارجی از سوی مافیا تا آنجا پیش رفته است که و با نظرات کارشناسی اتحادیه واردکنندگان خودرو و سایر کارشناسان، مافیای مذکور به طرق مختلف و با بهانه های مختلف از آزادسازی واردات جلوگیری می کند و تنها بخشی از تخلفات این دو شرکت خودروسازی است. اما با همه فریادها و تذکرها همین روند را دنبال می کنند و آشکارا به مردم، دولت و نمایندگان ملت توهین می کنند.

یک کارگر باید 40 ماه پس انداز کند تا بتواند پراید بی کیفیت بخرد

وی همچنین تاکید کرد: قیمت یک پراید با کیفیتی که برای همه مشخص است به 200 میلیون تن رسیده است، یعنی یک کارگر ایرانی با حقوق 5 میلیون تنی باید 40 ماه پس انداز کند بدون اینکه یک ریال برای حقوقش خرج کند. قادر به خرید غرور; و اگر باز هم قیمت یک شبه بالا نرود.اگر همین مقدار قیمت خرید بهترین و باکیفیت ترین خودروهای کشورهای دیگر باشد که گفته است رانندگی با ماشین با کیفیت و قیمت مناسب حق قشر متوسط ​​و ضعیف ایرانی نیست. ؟!

افزایش قیمت خودرو باعث افزایش تورم در کشور شده است

نماینده مردم یازدهم افزود: امروز صنعت خودرو اصالت خود را از دست داده و تبدیل به بنگاه اقتصادی شده است. افزایش سرکشانه قیمت خودرو به دلیل همین انحصار به یکی از عوامل اصلی تورم در کشور و افزایش عمومی قیمت سایر کالاها تبدیل شده است. هزینه ها از جیب مصرف کننده ای که چاره ای ندارد پرداخت می شود و خودروسازان به خاطر مالیات سبز قیمت خودرو را بالا می برند، یعنی چون خودرویشان آلاینده است، پول بیشتری از مردم می گیرند!! در نتیجه در حالی که انحصار وجود دارد، نمی توان انتظار افزایش کیفیت خودروها و کاهش سهم حمل و نقل را برای کاهش آلایندگی شهرهایی مانند تهران داشت.

  واریز 13.8 هزار میلیارد تن به حساب سازندگان طرح ملی مسکن

تاثیر خودروسازان بر پیکر نیمه جان این صنعت جبران ناپذیر است

لاجوردی یادآور شد: صنایع ملی اهداف مشترکی مانند اشتغال، ارزآوری و خودکفایی را دنبال می کنند. متأسفانه صنعت خودروسازی کشورمان نه تنها این اهداف را دنبال نمی کند، بلکه با فعالیت خود ضربه سختی به پیکر نیمه جان این رشته ها وارد کرد.«حذف رقبای داخلی، نیاز به ارتقای کیفیت را بی نیاز می کند.

وی افزود: تولیدات این صنعت با وجود حمایت قاطع خودروسازان در بحث خودکفایی ملی، استانداردهای لازم را مطابق با استانداردهای لازم را ندارد. اختراع صنعت خودرو در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و بر همین اساس از ایجاد خط تولید بومی غیر از شرکت های تابعه آن جلوگیری کرده و از اشتغال تعداد زیادی از جوانان و فارغ التحصیلان صنعت خودرو جلوگیری کرده است.

مردم یک ماشین ارزان و مطمئن می خواهند

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم لایق خودروی باکیفیت هستند، گفت: مردم خواهان خودروی ارزان و ایمن با مصرف سوخت کم، خوش فرم و ظاهری هستند و داشتن خودرویی با این ویژگی ها حق مسلم مردم ماست. . به ویژه اکنون که صدای اعتراضات و مطالبات مردم بلند شده و مقام معظم رهبری در این زمینه حقوق این افراد را به رسمیت شناخته و اذعان دارند که «علیرغم حمایت های همه جانبه و تزلزل ناپذیری که در این سال ها داشته است، کیفیت آن نه خوب است و نه راضی است.» این در صلاحیت هیچ مسئولی نیست که با هر لباس و مقام و با هر توجیهی با مافیای خودرو برخورد کند و تصمیم اساسی برخورد با ظلم خودروسازان یعنی لغو حکم را از بین ببرد. انحصار

  سرقت فقط با یک کلیک!

انحصار حاکم بر صنعت خودرو

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وضعیت فعلی خودروی بومی حاصل سال ها انحصار نامناسب است. این انحصار بازارهای داخلی و خارجی در قالب واردات خودروهای غیر لوکس و تشویق خودروساز داخلی به رقابت با بازارهای جهانی باید شکسته شود. ارتقای کیفیت خودرو مطابق با استانداردهای جهانی به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی مردم بسیار مهم است. بنابراین جان مردم بر هر عذرخواهی که راه انحصار را بسته است مقدم است.

لاجوردی با اشاره به واردات خودروهای باکیفیت گفت: برخی به بهانه خروج از کشور واردات خودرو را متوقف کرده و به این ترتیب با گرفتن حق انتخاب از خریدار ایرانی، وی را مجبور به خرید خودروی گران قیمت و در عین حال ارزان می کنند. محصول با کیفیت؛ «در حالی که خروج ارز و اهمیت اقتصاد و تولید داخلی دلیل این گروگانگیری است. باید از خود بپرسیم چرا از رقابت در بازار داخلی با این دو خودروساز جلوگیری می شود؟

جان 80 میلیون ایرانی را فدای اقلام کوچک نکنید

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در حالی که نباید جان و مال حداقل 80 میلیون ایرانی را فدای منافع کوچکتر و کم اهمیتتر کرد؛ اما در این راستا، مردم ایران و کشورمان را فدای منافع خود کردند. برخی لغو انحصار واردات خودرو را دلیلی برای تجمل گرایی می دانند. خرید ماشین شخص دیگری به کمتر از ده هزار دلار (با 27 هزار دلار) یعنی. راندن خودروی زیر 270 میلیون تن لوکس است، اما فروش خودرو به قیمت چند صد میلیون تن بالاتر از ارزش واقعی آن، ثروت ایجاد می کند. آیا تقویت شکاف طبقاتی در جامعه و ساختن زندگی اشرافی برخی افراد خارج از جیب ملت، رفتار ظالمانه و موجب تجمل آفرینی و رشد آن نمی شود؟! در حالی که هزینه خودرویی مانند تیگو در چین و آمریکا حدود 550 میلیون تن است، شرکت فروشنده داخلی این محصول را بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تن برآورد کرده است. آیا این مانند جنگ با مردم و ایجاد طبقه اشراف با ایجاد انحصار نیست؟!

  آیا توافق اقتصادی چین با عراق با قرارداد 25 ساله این کشور با ایران رقابت می کند؟

لزوم ورود قوه قضائیه به عنوان مدعی عمومی کیفیت خودروهای داخلی

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تولیدات خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد: مسئولان و نمایندگان ملت نیز حجت را تمام کرده اند. مسئولان باید توجه داشته باشند که این موضوع علاوه بر رعایت حقوق بشر یک امر هویتی و ملی است و مقابله با مافیای خودرو و رفع انحصار آن موجب افزایش اعتماد و رضایت ملی خواهد شد. به نظر می رسد انباشت نارضایتی مردم این دو شرکت خودروسازی، محصولات آنها و نحوه برخورد ظالمانه و ناکافی آنها با مردم در سال های اخیر، نوشته نظام بوده و خواهد بود.

ما همچنان به حمایت از تولید داخلی اعتقاد داریم

این نماینده مجلس ادامه داد: به دلیل اینکه معتقد به حمایت از تولید داخلی هستیم، معتقدیم حق مردم نباید نادیده گرفته شود و حمایت از تولید داخلی به هیچ وجه به معنای انحصار دو شرکت خودروسازی فعلی نیست. با توجیه بی کیفیتی محصولاتشان نمی توانیم به مردم بگوییم از زاویه خاصی تصادف کنید تا ایربگ خودروی خود را باز کنید، اما بتوانید زنده بمانید و البته همه این ادعاها و بهانه ها نشان می دهد که ساختار خودروی ما ناسالم و ناسالم است. غیر رقابتی

وی افزود: مصرف کنندگان ایرانی حق انتخاب دارند و استاندارد خودروهای ما ضمن تعامل با دنیای خارج می تواند به روز شود و در آینده کیفیت، توان صادرات و ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد. به این ترتیب، همه کشورهایی که زمانی در دام صنایع ناکارآمد افتاده‌اند، توانسته‌اند این روش را اتخاذ کنند.

تجربه مافیای خودرو را در 90 دقیقه شکست دهید

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دوست دارم وجهه نظام را خدشه دار کنم و البته این عوامل را به مردم عرضه کنم؛ اما این عوامل را به مردم معرفی کنم. چرا که تجربه برخورد با مافیای خودرو در دوره های مختلف نشان داده است که تمامی تلاش ها برای ساماندهی بازار خودرو و مقابله با وضعیت موجود در نود دقیقه ناکام مانده است.

منبع: خانه ملت

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید