واردات محدود خودرو کمکی به ایجاد انحصار نمی کند

12328 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، صنعت خودروسازی کشور که زمانی قرار بود پیشتاز سایر صنایع باشد، در سال های اخیر به ویژه در دو سال اخیر به جایی رسیده است که مورد انتقاد مردم و کارکنان در سطوح مختلف قرار گرفته است. میزان نارضایتی از صنعت خودرو به حدی گسترش یافت که حتی در دهمین باخمن 1400، رهبری تولیدکنندگان ضمن انتقاد از وضعیت صنعت خودرو در کشور، تاکید کرد که «حمایت عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت و ارتقای محصول “فناوری اما متاسفانه در برخی از صنایع به ویژه در صنعت خودروسازی به موضوع کیفیت پرداخته نمی شود و مردم به درستی به آن اعتراض دارند.” این بد است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی و بانکی و جلوگیری از رقابت خارجی در عمل منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.»

صنعت خودروسازی کشور در یک گلخانه قرار دارد

نکته قابل توجه در اظهارات مدیریت، وجود انحصار عظیم در صنعت خودرو با حمایت های گسترده و جلوگیری از واردات خودروهای خارجی است. این نکته در سال های اخیر همواره مورد انتقاد اقتصاددانان بوده و انحصار را با فساد یکی می دانند.

به گفته اقتصاددانان، انحصار در هر صنعت و زمینه ای منجر به شکل گیری فضای گلخانه ای شده است و در عمل این فضا نه تنها نتیجه معکوس ندارد، بلکه ناکارآمدی های گسترده ای را نیز به همراه دارد. به گونه ای که تولیدکننده با تصور اینکه بازار کاملاً در اختیار اوست، محصولات نامرغوب خود را دور می اندازد زیرا مطمئن است بازار در اختیار اوست و هر طور رفتار کند مصرف کننده کاری از پیش نمی برد.

بنابراین می توان گفت اتفاقی که امروز در صنعت خودروسازی کشور رخ داد، یکی از نتایج ایجاد فضای گلخانه ای در این صنعت است. این بدان معناست که اگرچه فناوری های جهانی و سلایق مصرف کنندگان در طول زمان به سمت دیگری رفته است، اما تولید کننده با خیالی آسوده تمام بازار را در اختیار گرفته و مصرف کننده مجبور است محصولات موجود در بازار را برای رفع نیاز خود خریداری کند. در این شرایط علاوه بر عقب ماندگی تولید و نارضایتی مردم از عرضه خودروهای قطره چکانی، قیمت ها نیز افزایش یافته و قیمت ها از واقعیت های اقتصادی دورتر شده است.

صنعت خودروسازی ما 2 دهه از آخرین فناوری های روز دنیا عقب است

در همین رابطه جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس با بیان اینکه انحصار در صنعت خودرو باعث ناکارآمدی این صنعت شده است، گفت: زمانی که انحصار ایجاد شود قطعا فساد نیز به دنبال خواهد داشت. وقتی خودروساز ما مطمئن است که مردم باید هر محصولی را که تولید می کند بخرند، مشخص است که روی کیفیت خودروهایش کار نمی کند. در واقع تا زمانی که در صنعت خودرو انحصار وجود داشته باشد و خودروساز مطمئن باشد هر محصولی که تولید می کند باید توسط مردم خریداری شود، تغییری در وضعیت صنعت ایجاد نمی شود. سال به سال کیفیت ماشین را پایین می آورد و هر قیمتی که دوست دارد روی ماشین تولیدی اش می گذارد. «چون در این صنعت انحصار وجود دارد و مردم چاره ای جز خرید این خودرو ندارند.

  چین دلار را خالی می کند

منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت حمل و نقل نیز گفت: صنعت خودروی ما دو دهه از آخرین فناوری های روز دنیا عقب است.

چرا صنعت خودرو به انحصار رسید؟

رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو درباره دلایل ایجاد انحصار در خودروسازی کشور گفت: وقتی صنعتی در کشوری که خیلی توسعه نیافته نیاز به فعال شدن دارد، ابتدا با تحمیل یک سری از این صنعت حمایت می کنند. موانع تعرفه ای کاهش سرمایه گذاری و حمایت از شکل گیری صنعت طراحی. زیرا در غیر این صورت عملا امکان تشکیل صنعت پرسرعت وجود ندارد.

وی افزود: معمولاً موقتی است، ممکن است طولانی باشد، اما دائمی نیست. به عنوان مثال، در کره جنوبی، پس از چندین دهه ممنوعیت واردات و تعرفه های بالا، تعرفه ها شروع به کاهش کرده و تعرفه های متقابل به دلیل عضویت در سازمان تجارت جهانی لغو شده است.

سلیمانی گفت: در کشور ما این امکان وجود نداشت زیرا کشور ما نفت خوبی است و منابع طبیعی زیادی دارد و با انتشار این منابع و استفاده از ارز حاصله، قیمت ارز را زیر نرخ تعادلی آن تثبیت کرده ایم. در حالی که تورم واقعی داشتیم، اما نرخ ارز ثابت است. این امر باعث می شود شرکت های صنعتی ما از جمله خودروسازان ما نتوانند در صورت کاهش تعرفه ها رقابت کنند. حتی اگر فرض کنیم کیفیت تولیدات داخلی در حد کیفیت خارجی باشد، به دلیل این سیاست نمی توانند رقابت کنند و مجبوریم تعرفه های بالا را حفظ کنیم.

این کارشناس خودرو گفت: حتی زمانی که به دلیل کمبود منابع ارزی منابع ارزی نداشتیم، تعرفه های بالایی را حفظ کردیم یا ممنوعیت هایی را اعمال کردیم. پس در هر صورت باید جلوی واردات را بگیریم.

اولین قدم برای خروج از انحصار تفکیک بودجه ارزی از ریال است

  رکورد جدید درآمدهای ارزی کشور از فروش نفت

سلیمانی گفت: برای حل این مشکل ابتدا باید مشکل اقتصاد کلان کشور در بخش بودجه حل شود. به این معنی که درآمدهای منابع طبیعی مانند نفت و مواد معدنی را خود به بودجه وارد کنید و موضوع جداسازی بودجه ارزی از ریال را جدی بگیرید و این کار را با دقت انجام دهید تا نرخ ارز مصنوعی پایین نیاید.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این صورت حتی در مواردی که امکان فروش عادی نفت وجود نداشته باشد، اقتصاد کشور آسیب کمتری خواهد دید. بنابراین اولین قدم برای رقابتی شدن صنایع کشور تفکیک بودجه ارزی از ریال است.

گام بعدی؛ صنعت را توانمند کنید

وی افزود: در گام بعدی باید صنعت را با برنامه توانمند کنیم و برای رقابت خارج از مرزها مجبور به صادرات شویم و تا زمانی که این صنعت مستقر و رقابتی است به تدریج تعرفه ها را کاهش خواهیم داد. این مدت زمان زیادی است و اگر بخواهیم کار اصولی و پایدار انجام دهیم، این راه کار است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت گفت: از سوی دیگر با قراردادهای تولید مشترک می‌توان کار را ردیابی کرد. در حال حاضر تعرفه های 30 درصدی و بعضاً بالاتر برای شرکت های خصوصی که کار واردات و نصب را انجام می دهند در نظر گرفته شده و به دلیل ارزش بالای آن در موانع دیگری قرار می گیرد تا منابع ارزی زیادی نداشته باشند. برای رفع این مشکل می توان قراردادهایی با خودروسازان خارجی برای تولید برخی از قطعات ضروری در کشور منعقد کرد و با صادرات این قطعه، سایر قطعات ضروری را وارد کرد. در این صورت ارزیابی نداریم و اشتغال آسیبی نمی بیند و انگیزه ای برای جلوگیری از آنها با روش های غیر تعرفه ای وجود ندارد.

واردات محدود کمکی به انحصارها نمی کند

وی در خصوص تاثیر آزادسازی واردات بر انحصارها گفت: با توجه به اینکه واردات خودرو محدود خواهد شد، این امر نمی تواند کمک چندانی به رقابت کند و می تواند به نوعی درآمدزایی برای دولت از طریق تعرفه ها باشد و آثار روانی کوتاه مدتی بر جامعه داشته باشد. “

انحصار مساوی با رانت و فساد است

همچنین فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص پیامدهای انحصار با بیان اینکه انحصار عامل ایجاد و حفظ رانت و فساد در اقتصاد و صنایع است، گفت: انحصار نقطه مقابل رقابت است، بنابراین با ایجاد انحصار. در صنعت رقابت حذف شده است. دقیقا همان اتفاقی که در صنعت خودروسازی کشور افتاد. این صنعت به قصد ایجاد فساد یا دستیابی به توسعه در فضای انحصاری گرفتار شده است.

  یک نفتکش ایرانی وارد آب های ونزوئلا شد

وی افزود: اگرچه یکی از دلایل انحصار در صنعت خودرو، اشتغال زایی و ارزآوری است، اما نکته مهم این است که انحصار منجر به شکل گیری گزارش های غیرواقعی و ارزش های ذاتی می شود که این خود عامل انحراف است. . “

زاویچ با اشاره به مدیریت ضعیف اقتصاد کشور گفت: زمانی که در این صنعت انحصار وجود دارد، حتی این احتمال وجود دارد که واردات خودروهای خارجی در انحصار عده ای خاص باشد، بنابراین صنعت و مدیریت خودروسازی کشور در این صنعت باید تحریم ها نیز بهانه ای برای ادامه انحصار و عدم بهبود وضعیت موجود به نظر برسد و خودروساز به این بهانه اولویت تولید محصولات با کیفیت را ندارد.

وی گفت: از سوی دیگر به دلیل دخالت های گسترده، دولت ها قیمت ها را به صورت منظم تعیین کرده اند که باعث شده خودروساز حتی در فضای انحصاری موجود هم نتواند جلوی ضرر را بگیرد.

لازم نیست حمایت برای همیشه ادامه داشته باشد

عباس هاشمی، فعال صنعتی درباره حمایت های بلندمدت از صنایع گفت: ایجاد فضای گلخانه ای برای تولید و کاهش انگیزه برای افزایش کمی و کیفی تولید.

وی افزود: در صنعت نمی توان بدون ایجاد فضای رقابتی در مورد کیفیت محصولات خود اظهار نظر کرد. کیفیت محصول زمانی سنجیده می شود که در فضای رقابتی باشد و با کالاهای خارجی رقابت کند و تولیدکننده می گوید سهم بازار خود را حفظ کرده و در بازارهای صادراتی حضور ثابتی دارد. حمایت بی قید و شرط قطعا منجر به گلخانه می شود.

با توجه به تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو نیز باید به این نکته توجه داشته باشید که در بازار آزاد قیمت گذاری خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای خارجی بدون نظارت انجام می شود و نمی توان آن را متر و معیاری برای محاسبه قیمت خودرو در نظر گرفت. قیمت . بنابراین اگر پس از واردات خودروهای خارجی بر قیمت این محصولات نظارت مناسبی صورت نگیرد، شوک قیمتی نه تنها باعث کاهش قیمت خودروهای فرسوده خارجی نمی شود، بلکه ممکن است قیمت آنها را نیز افزایش دهد. در واقع نمی توان در پیش بینی قیمت خودرو کاملاً خوش بین یا بدبین بود و بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر همه جوانب را در نظر گرفت.

منبع: مهر

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید