وبلاگ نویسان ما را به کجا می برند؟

شهرت یکی از مهمترین اهداف وبلاگ نویسان است، آنها با سوء استفاده از هر رفتاری که لزوماً هنر محسوب نمی شود، سعی در جذب فالوور در دنیای بی نهایت مجاز دارند.

متأسفانه وقتی صحبت از انتقاد از فضای مجازی به میان می‌آید، عموم مردم به سرعت فکر می‌کنند که منتقدان تلاش می‌کنند حضور خود را در فضای مجازی محدود کنند، در حالی که این فضا با زندگی مردم در سراسر جهان عجین شده است و همه ما باید زندگی خود را با آن بگذرانیم. . در ادامه، مشکل اینجاست که منتقدان معتقدند این فضا در کشور ما غیرقانونی شده و ابعاد زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر فهیمه نظری، جامعه شناس، مدرس و پژوهشگر مسائل اجتماعی در ایران، قرن بیست و یکم را با توسعه روزافزون علم، فناوری و فناوری های جدید مرتبط دانست و به ایران گفت: این بستر جدید زیرساخت های ارتباطی و فراوانی موبایل را ایجاد کرده است. شبکه‌ها و رسانه‌های جمعی از یک سو و تغییر سبک زندگی و شیوه‌های ارتباطی زندگی، خرید، ارتباطات از سوی دیگر، منجر به سبکی جدید، شیوه‌های متفاوت خرید و فروش و پیدایش ناهنجاری‌های اخلاقی و بداخلاقی در جوامع در دهه اخیر با ظهور اینستاگرام و روند فضای مجازی، دلبستگی بیش از حد مردم و جامعه به امکانات، ضرورت حضور در این فضا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و می توان نقش وبلاگ نویسان را همانطور که ایشان مهم دانستند ارتقاء داد. تغییر سلیقه موثر به افراد جامعه و گاه با ایجاد حس امید و ناامیدی در افراد جامعه.

به گفته نظری، این وبلاگ نویس بیشترین فعالیت را در فضای مجازی و بستر اینستاگرام دارد و جذب مخاطب، افزایش فالوور و کسب درآمد از مهمترین اهداف اوست. اما چه کسی را وبلاگ نویس می نامیم و یک وبلاگ نویس دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ وبلاگ نویس شخصی است که در زمینه های خاصی محتوا تولید می کند و به اشتراک می گذارد. وبلاگ نویسان با ایجاد پست ها و داستان های جدید راه ها و ابزارهای جدیدی را در یک زمینه مشخص نشان می دهند. بنابراین یک وبلاگ نویس برای دیده شدن باید مهارت های خاصی مانند ارتباط و تعامل اجتماعی بالا با افراد و مخاطبان خود داشته باشد و بتواند انتظارات و انتظارات مخاطبان خود را برآورده کند.

وی در ادامه به استخدام وبلاگ نویسان در فضای مجازی می گوید: وبلاگ نویسان می توانند در زمینه های اقتصادی، غذا، سبک زندگی، زیبایی، طنز، دکوراسیون، پزشکی، پرستاری، مسافرت، روانشناسی، سلامت و ده ها مورد دیگر فعالیت کنند. آنها این خدمات را به طرق مختلف از طریق نشریات مختلف و از طریق مسابقات، قرعه کشی و تبلیغات به مردم ارائه می کنند.

  محور هراز یک طرفه شد پایگاه اطلاع رسانی رجا

این جامعه شناس با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از وبلاگ نویسان به دنبال نام هستند، ادامه داد: شهرت یکی دیگر از اهداف وبلاگ نویسان است. گاهی اوقات وبلاگ نویسان آنقدر معروف می شوند که شرکت ها و برندهای معروف به آنها مراجعه می کنند و از آنها برای فروش محصولات یا خدماتشان کمک می خواهند. در این شرایط وبلاگ نویس با پذیرش این اپلیکیشن نه تنها به شهرت و شهرت خود توجه می کند، بلکه درآمد بیشتری نیز کسب می کند. طرفداران یا فالوورهایی که در این مرحله یک وبلاگ نویس را دنبال می کنند می توانند میزان شهرت و شهرت او را درک کنند و بر این اساس هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود. یک وبلاگ نویس سرشناس در سراسر جهان می تواند در زمینه ای خاص و به روشی خاص به موفقیت های قابل قبول و مفیدی دست یابد. به عنوان مثال، یک وبلاگ نویس معروف «غذا» می تواند با در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان خود، با روش های خاصی مخاطبان خود را به یک رستوران خاص هدایت کند. لازم نیست یک وبلاگ نویس در زمینه کاری خود متخصص و آکادمیک باشد، زیرا آنچه در این مهارت اهمیت دارد، تجربه وبلاگ نویسی است که با او به فعالیت خاصی مشغول است. به عنوان مثال، یک وبلاگ نویس مثبت اندیش نیازی به تخصص در روانشناسی ندارد، اگرچه این امر ارجح است. اما در دنیای امروز وبلاگ نویسان نقش مهمی ایفا می کنند. آنها به راحتی وقت ما را پر می کنند. آنها به راحتی سلیقه ما را تغییر می دهند و دوباره به راحتی تمرکز ما را دستکاری می کنند.

اکنون سؤالات مهم برای هر یک از ما این است: وبلاگ نویسان ما را به کجا می برند؟ به کدام وبلاگ نویس به عنوان مخاطب اعتماد کنیم؟ چگونه طرفدار یک وبلاگ نویس شویم؟ چگونه می توانیم وقت ارزشمند خود را صرف تماشای بهترین برنامه های یک وبلاگ نویس بهتر کنیم؟ و در نهایت؛ چگونه می توانیم از بین وبلاگ نویسان با تجربه در یک زمینه خاص انتخاب کنیم؟

نظری در پاسخ به سوالاتی گفت: مخاطبان آگاه و آگاه به یقین می دانند که اگر می خواهند سبک زندگی خود را تغییر دهند و اصلاح کنند باید بهترین وبلاگ نویس را جستجو و انتخاب کنند. برای مثال، اگر بخواهد نگرش مثبت داشته باشد و آن را تجربه کند، محتوای ایجاد شده توسط وبلاگ نویس را می شناسد. لازم نیست سطحی، رسمی و شعاری و برای سودجویی باشد، بلکه وبلاگ نویس می تواند با ارائه پروژه ها و ایده های خود به مخاطب کمک کند. مشکل دیگر اعتیاد نوجوانان و جوانان به فضا و برنامه های ارائه شده توسط وبلاگ نویسان است. گاهی اوقات برخی از محتواها، نظرات و پیام های تولید شده توسط وبلاگ نویسان حاوی محتوای خشونت، مصرف گرایی و ترویج مصرف گرایی، روحیه رقابت، روحیه تجمل گرایی و مقایسه است. به همین دلیل است که نوجوانان و جوانان باید برای لحظات ارزشمند خود ارزش قائل شوند و به آن توجه کنند و اکنون میلیون ها ساعت از وقت خود را صرف تماشای مطالب و برنامه های وبلاگ نویسان می کنند. بنابراین او آگاه است که مخاطب در این فضاها هوشمندانه عمل می کند. از دیدگاه جامعه شناس، در کار با وبلاگ نویسان باید سه گام برداشته شود. بینندگان در گام اول; همانطور که دانش و آگاهی خود را افزایش می دهند، می توانند وبلاگ نویس و محتوا یا ویدیوهای او را انتخاب کنند. در مرحله دوم؛ مخاطب باید بداند که با توجه به نیازهای خاص خود به سراغ وبلاگ نویس خاصی می رود و به طور خاص برنامه وبلاگ نویسی را انتخاب می کند که منطقی تر و کاربردی تر از سایر همکارانش باشد زیرا مزیت بیشتری دارد. گام سوم توجه به افزایش سواد رسانه ای مخاطبان است. مخاطبان خاص و طرفداران وبلاگ نویسان باید بدانند که بین فضای مجازی و مایل فضای واقعی تفاوت وجود دارد. بنابراین او باید به این نکته توجه کند که اغواگری، ترویج مصرف گرایی و تجمل گرایی لازمه فضای کاری اکثر وبلاگ نویسان است، فضایی که با دنیای واقعی زندگی اجتماعی مردم متفاوت است و عموم مردم هستند که باید متمایز و تأثیرگذار باشند. زندگی خود را با انتخاب افراد مناسب حریص و دیوانه نباشید.

  شرط خلع سلاح قیام مردمی در عراق اعلام شد

تمدن به تدریج در حال افزایش است

دکتر آلبرت فرنام، روانپزشک، به ایران توضیح داد که در دنیا بحثی در مورد دنیای اینترنت به نام تمدن مجازی وجود دارد: «باید تمدنی موازی با دنیای واقعی وجود داشته باشد، باید به آن فرصت دهیم. “مانند دنیای واقعی بزرگ شوید. در تمدن جهان خارج از ابتدا همه مبانی و اصول تمدن وجود نداشت، به تدریج در طول تاریخ بسترهای تمدن شکل گرفت و قانون به وجود آمد، در کنار قانون، نظم به رسمیت شناخته شد و بحث اقتصاد مطرح شد. در دنیای مجازی هم کم کم تمام اصول تمدن در حال شکل گیری است، در واقع ما با دنیای نوپایی طرف هستیم که باید قوانینش را شکل دهیم. تمدن مجازی تمدن جدیدی است که کمتر از 50 سال قدمت دارد و قابل مقایسه با تمدن 2500 ساله نیست. بهتر است هر یک از ما نقش خود را در شکل گیری صحیح این تمدن مجازی ایفا کنیم و بپذیریم که تمدن معمولاً با تعامل شکل می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا اشتباه می شود سپس چارچوب ها و اصول تعیین می شود، در ادامه درباره حضور نامناسب و بعضا سوء استفاده برخی افراد مانند وبلاگ نویسان می گوید: فیلسوفان در این زمینه فلسفه می نویسند و آموزش باید همراه آنها باشد. با هم همکاری کنید و راه های مثبت برای لذت بردن از این فضای مدرن را از سنین پایین بیاموزید. بالاخره به جای غر زدن و اتلاف وقت، باید به شکل گیری این تمدن کمک کنیم. البته نباید از این نکته غافل شد که در گذشته با شکل گیری تمدن های مختلف، برندگان از سازه ها به شکل های مختلف استفاده می کردند، اما این گونه مشکلات به تدریج برطرف شده است.

  یکی دیگر از اندیشکده های غربی یک سفر 18500 دلاری را اعلام کرد

فارنام به روانشناسان زرد اشاره می کند و می افزاید: ما در فضای مجازی یا وبلاگ نویسان زیادی داریم که با خرید فالوور سعی در کسب درآمد کلان دارند، این افراد همان برندگانی هستند که با شکل گیری تمدن مجازی آنها شکل گرفت.

در این دوره مهمترین چیزی که در شکل گیری تمدن مجازی به آن نیاز داریم، شکل گیری احساس امنیت است. به تدریج تمدن قوام خود را به دست آورد، در حالی که آموزش امنیت. ما در همه زمینه ها آموزش داریم، الان زمان ورود به دنیای مجازی است. باید از همین الان شروع کنیم و همزمان با آموزش صحیح، ابزار زندگی در دنیای مجازی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. این روانپزشک با اشاره به دوران تاج و تخت بیان می کند: در دوره قبل از تاج، سیستم آموزشی ما کاملاً با دنیای مجازی بیگانه بود و به سختی می شد کارها را جلو برد. امروز وضعیت کمی بهتر شده است اما آموزش مجازی از بالا لازم است یعنی هم کارکنان وزارت آموزش و پرورش و هم علوم باید با زندگی در دنیای مجازی آشنایی کامل داشته باشند تا تمدن مجازی تعریف درستی داشته باشد.

فرنام در سخنان خود به معضل اعتماد نامناسب به مردم نیز اشاره کرد و گفت: مردم در استفاده از یک سرویس خاص در هر حوزه ای دقت کنند که آیا فرد مورد نظر مجوزهای لازم را داشته باشد یا نداشته باشد. مردم کشور ما مردم عادی هستند که سریع اعتماد می کنند، باید به خاطر داشته باشیم که مثلا همانطور که یک راننده باید گواهینامه رانندگی داشته باشد تا بتواند رانندگی کند، روانشناس سایبری نیز باید گواهینامه معتبر و مدارک کاری داشته باشد. این بحث نیز دقیقاً شامل همان آموزش زیستی در دنیای مجازی می شود که تاکنون چندان جدی گرفته نشده است.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید