ورود چینی ها به جنبش ملی مسکن ممنوع شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: چینی ها کارگر، مهندس و مصالح وارد نمی کنند و ما از فناوری آنها فقط در نهضت ملی مسکن استفاده می کنیم.

به گزارش رجانیوس رستم قاسمی، در نشست با پیمانکاران حوزه راه و ریلی، با اشاره به مشکلات اعتباری حوزه ساخت زیرساخت های حمل و نقل، گفت: برای اجرای پروژه ها به جای بودجه دولتی باید روش های دیگری را در پیش بگیریم. “

وی افزود: راه مسلمانی این است که کارگر فورا حقوق خود را دریافت کند، به ویژه اکنون که شرایط زندگی به گونه ای است که کارگر حتی یک تخم مرغ نمی تواند بخورد. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال منابعی را تامین کنیم تا پیمانکاران بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

وی افزود: پیمانکاران به شدت متضرر شده اند، آنها در این سال ها برای جمع آوری مبالغ هنگفتی دست و پنجه نرم کرده اند اما این سرمایه به دلیل مشکلات اعتباری یک شبه از بین رفت.

قاسمی با اشاره به تدوین مصوبات جدید برای الحاق به بودجه 1401 گفت: این مصوبات با توجه به اینکه کمیته تلفیق هنوز شروع به کار نکرده است، یکشنبه هفته آینده به مجلس ارسال می شود تا به بودجه 1401 اضافه شود.

وزیر راه با تاکید بر جذابیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بزرگراه ها، گفت: یکی از مواردی که در مفاد جدید لایحه 1401 لحاظ کرده ایم، معافیت مالیاتی بزرگراه است.

قاسمی بر تکمیل کریدورهای ترانزیتی تاکید کرد و گفت: در صورت تکمیل این کریدورها درآمد ترانزیت برای کشور بسیار بالا خواهد بود، روسیه سالانه 25 تا 30 هزار تن زغال سنگ به هند صادر می کند که از کانال سوئز می گذرد و به هند می رسد. قیمت بالایی دارد، من یک محاسبه تقریبی انجام دادم و دیدم اگر هر تن زغال سنگی که از روسیه به هند می رود از ایران بگذرد و به ازای هر تن 20 تا 30 دلار تخفیف بدهیم، سالانه 6 میلیارد دلار درآمد حاصل می شود. صادرات زغال سنگ روسیه به هند به صورت ترانزیت خواهد بود.

  از دی ماه یارانه ها دو برابر می شود/ بودجه توسعه کشور را در توسعه مشاغل کوچک و بزرگ کنار گذاشته ایم/ 10 کلان پروژه در سال آینده اجرا می شود.

وی ادامه داد: گردش حمل و نقل باید به 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور برسد اما خبری نیست. در برنامه ششم توسعه باید 30 درصد بار و 20 درصد مسافران ریل باشند اما الان چند درصد از مسافران ما در ریل هستند؟ 1500 لکوموتیو داشته باشیم اما 500 لکوموتیو داریم، کل بودجه وزارت راه 15000 میلیارد تن است و با آن پول کاری نمی توان کرد، ما به سراغ روش های دیگر رفته ایم و روش تصفیه که برای آن داریم. مجوزهای دریافتی گنجانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشور ثروت کمی نداریم، از زمینی که داریم سالانه 100 هزار میلیارد تن می توانیم بفروشیم.

قاسمی با اشاره به آغاز به کار صندوق توسعه حمل و نقل گفت: دو صندوق مهم در وزارت راه و شهرسازی داریم که یکی صندوق حمل و نقل و دیگری صندوق ملی مسکن است. اگر درآمد را به این صندوق ها اعم از فروش زمین واریز کنیم نه به خزانه تا یک نفر از آن برداشت کند می تواند به حمل و نقل و مسکن کمک کند. صندوق حمل و نقل هم اکنون شروع به کار کرده است و آقای دانش جعفری رئیس صندوق است. صندوق ملی مسکن نیز در مجلس تصویب شده است اما قوانین آن در دولت در حال بررسی است. با این بودجه می توانیم تمام بودجه ها و درآمدهای دیگر را بهینه کنیم.

وی افزود: با صندوق ملی مسکن می توانیم مابه التفاوت نرخ سود نهضت ملی مسکن دهک های کم درآمد را پرداخت کنیم. شورای پول نرخ سود وام نهضت ملی مسکن را برای ما 18 درصد تعیین کرد.

  400 میلیون تومان وام مسکن پرداخت شده اما به مردم نه!

قاسمی با بیان اینکه نیازی نداریم چینی ها برای ما راه آهن و بزرگراه بسازند، گفت: در حال بررسی منابع مالی آنها هستیم. سرعت قطارهای ما در سراسر جهان غیرعادی است. ما به یک تغییر اساسی در حمل و نقل نیاز داریم.

وی ادامه داد: نمی خواستم وزیر شوم حتی روز آخر گوشی ام را خاموش کردم اما موفق به خدمت شدم. من به دنبال حفظ مسئولیت نیستم.

قاسمی گفت: زمانی که من در وزارت نفت بودم هیچکس نمی توانست بگوید پیشرفت فازهای پارس جنوبی در دولت وزارتخانه شما دقیق نبوده و اگر توتال این فازها را توسعه می داد دقیقتر بود زیرا ما بسیار طراحی کردیم. سیستم های پیشرفته.”

وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از سخنان خود از کیفیت ساخت و سازها انتقاد کرد و افزود: ساخت و ساز ما خوب و صادقانه نیست. با مرکز تحقیقات، مسکن، راه و شهرسازی ملاقات کردیم و روش ها را به آنها اطلاع دادیم، «من برق قبول نمی کنم، پژوهشگاه 27 هکتار زمین در بهترین نقطه تهران دارد، اما وضعیت ما این است. ساخت و ساز از 15 تا 20 کجای دنیا ساختمان ها اینقدر قدیمی هستند در ایران ما دو سه راه صنعتی شدن را طی کرده ایم در حالی که در دنیا 7 یا 8 مسیر را طی کرده ایم.

قاسمی یادآور شد: هنوز اعلام نکرده ایم که در حوزه مسکن چه کاری می خواهیم انجام دهیم، اما می گویند چینی ها می خواهند مسکن بسازند. اینطور نیست، بلکه می خواهیم فناوری را وارد کنیم و زمان تولید را کاهش دهیم. مسکن در ایران کمتر از دو سال ساخته نمی شود. آنها در حال ساخت 5.6 ماه مسکن در جهان هستند.

  قیمت انتقال خودرو به دفاتر اسناد رسمی یا مراکز شماره ثبت بیشتر است؟

قاسمی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در واکنش به ورود چین به مسکن گفت: از فناوری خارجی استفاده می کنیم، هیچ کارگر، مهندس و مصالحی از خارج نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید