پایان رویای 22 ساله راه اندازی بزرگترین کریدور جهان/ اولین محموله شمال به جنوب از ایران گذشت

گروه اقتصادی – رجانیوز: فعالیت کریدورها و محورهای مهم کشور در سال های اخیر کاهش یافته است و این را آمار مربوط به ترانزیت کشور نشان می دهد. ترانزیت در سال 1999 به سطح پایین 7 میلیون تنی رسید که در مقایسه با بالاترین ترانزیت در سال های اول دهه گذشته که 13 میلیون تن بود، حدود 6 میلیون تن کاهش داشت. اما ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان قطب حمل و نقل کالا در منطقه نقش مهمی ایفا می کند. کالاهای کشورهای ساحلی دریای خزر، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و کشورهای جنوبی از کریدورهای مهمی در نقاط مختلف کشور که تا مرز امتداد دارند جابه‌جا می‌شوند تا ایران محور ترانزیتی منطقه باشد. با تغییر سیاست ها و توجه دولت به روابط منطقه ای، افزایش تجارت با کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته است. با سیاست جدید دولت، کریدورهای ترانزیتی ایران بار دیگر اهمیت پیدا کرده و فعالیت این کریدورها برای حمل بار به کشورهای منطقه آغاز شده است. مهمترین محورهای ارتباطی ایران، محورهای شمال به جنوب و شرق به غرب است و بسیاری از کشورها با اتصال به این دو محور مهم در ایران، بارهای خود را به مقاصد مختلف منتقل می کنند.

از ابتدای دولت سیزدهم، سفر هیئت های سیاسی و اقتصادی ایران به کشورهای منطقه و بازگشت به امضای تفاهم نامه های اقتصادی برای احیای رسانه ها منجر شد. آخرین چنین توافقی شامل احیای دو محور ایران و ترکمنستان بود. این محورها نقش مهمی در حمل و نقل کالا از روسیه و آسیای میانه از ایران به اروپا و هند دارند.

کریدور شمال – جنوب ازبکستان – ترکمنستان – ایران و عمان و کریدور شرق – غرب قزاقستان – ترکمنستان – ایران و ترکیه به منظور ترانزیت کالاهای چینی و روسی به هند و اروپا از طریق ایران فعال می شود.

  ما 5 مورد از بهترین مراکز شارژ کپسول های آتش نشانی را به شما معرفی می کنیم

انتقال کالاهای روسی از طریق ایران به هند مهمترین محور کریدور شمال-جنوب است که با شروع جنگ روسیه و اوکراین و مشکل تحریم روسیه، اهمیت این کریدور برای حمل و نقل کالاهای روسیه شده است. رشد کرده است. دو برابر شد. بر این اساس طی روزهای اخیر اولین محموله از روسیه به هند از ایران منتقل شد. این بار به صورت آزمایشی از سن پترزبورگ روسیه به بندر آستاراخان منتقل می شوند و از طریق دریای خزر وارد ایران می شوند و از آنجا از طریق جاده و ریل به بندرعباس و از آنجا با کشتی های کانتینری به بندر ناواشیوا هند می روند. زمان تخمینی ترانزیت برای این محموله کمتر از 25 روز است.

بنادر شمالی جهانی شده اند

محمد محسن سلیمی پور، معاون سازمان بندر و دریانوردی گیلان در گفتگو با ایران از اقدامات ایران به ویژه در بنادر شمالی گفت: دولت افزایش بهره برداری از کالا را اعلام کرده و در حال تجهیز بنادر شمال هستیم. از جمله انزلی، آستارا و دریای خزر از تک منظوره به چند منظوره تبدیل شده است، محموله های فله و انواع کالاها. از نظر زیرساختی، اسکله ها، انبارها، مخازن و سایر زیرساخت ها آماده پذیرش انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی هستند. وی افزود: با تفاهم نامه هایی که در ماه های اخیر با کشورهای ساحلی دریای خزر منعقد شده است، افزایش جذب و انتقال محموله از بنادر شمال را پیش بینی کرده ایم و با امکاناتی که بررسی کرده ایم، تلاش خواهیم کرد تا محموله را جذب کنیم. با کمترین مشکل.»

پس از تحریم روسیه بر سر جنگ با اوکراین، احیای کریدور ترانزیتی شمال به جنوب ایران برای اتصال روسیه به بازارهای صادراتی آسیا و آفریقا اهمیت بیشتری یافته است. مهمترین مزیت ایران برای انتقال کالا از کشورهای منطقه از طریق کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب، کاهش زمان جابجایی بار است که باعث کاهش هزینه های انتقال و استقبال صاحبان کالا می شود. تکمیل آخرین بخش کریدور شمال – جنوب از بندر آستارا به آذربایجان نقش مهمی در افزایش بهره برداری و سرعت انتقال محموله دارد. محموله هایی که از روسیه به ایران در منطقه می آیند از طریق راه آهن به بنادر جنوبی چابهار یا بندرعباس منتقل می شوند و نیازی به جابجایی بار از طریق جاده نیست. به همین دلیل باید هرچه زودتر تکمیل خط ریلی چابهار – زاهدان به پایان برسد. اهمیت کریدور ترکمنستان – ایران در این است که در دو سال اخیر با فوران تاج، ترکمنستان مرزهای خود را بسته و روابط تجاری با این کشور به حداقل رسیده است. باز شدن مرز ترکمنستان، تردد کالا از مرزها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. ترکمنستان برای انتقال کالا به شرق دریای خزر و شرق روسیه با ایران مرز مشترک دارد.

  سفارت آلمان این هفته در افغانستان افتتاح می شود

ایران برای جذب 20 میلیون تن محموله و ترانزیت روسیه تا پایان سال جاری، ترانزیت از کشور تا 20 میلیون تن و درآمد 20 میلیارد دلاری برنامه ریزی کرده است. کریدور دیگری که به زودی در ایران و زیر بار ترافیک آزمایشی فعال می شود، کریدوری است که از قزاقستان-ترکمنستان-ایران به ترکیه و اروپا می رود. این محور شرق به غرب برای حمل و نقل کالا از چین به اروپا بسیار مهم است. به زودی برای اولین بار از این محور پخش خواهد شد. بر این اساس قطار ترانزیتی کالاهای گوگردی را از قزاقستان به ترکمنستان و ایران و سپس به ترکیه حمل می کند. این بار وارد مرز شرقی کشور شد و از مرز رازی به سمت غرب خارج شد و به ترکیه منتقل شد. این انتقال طی روزهای آینده با سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران انجام خواهد شد. راه اندازی محورهای بار بخشی از برنامه دولت برای تسریع تجارت با کشورهای منطقه است. این اقدامات علاوه بر ایجاد درآمد ارزی، ایران را به عنوان یک قطب ترانزیتی برای منطقه دوباره معرفی می کند.

کشورهای ساحلی دریای خزر منافع مشترکی با ایران در منطقه اوراسیا دارند. تحریم های روسیه راه را برای تقویت همکاری های اوراسیا با ایران هموار کرده است. آماده سازی زیرساخت ها برای تبدیل ایران به مرکز ترانزیتی منطقه بسیار مهم است. اتصال راه آهن ایران با روسیه از طریق ترکمنستان و قزاقستان و گسترش کالاهای ترانزیتی و همچنین فعالیت های گمرکی این منطقه از جمله زمینه های همکاری تجاری دو کشور است.

  استناد به برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت بورس در رابطه با افتتاح معدنچیان

پیش بینی می شود با بازگشایی کریدورهای بین المللی در کشور 10 میلیون تن محموله از روسیه و کشورهای ساحلی دریای خزر در دسترس باشد. کل ترانزیت کشور در سال گذشته (جاده ای و ریلی) 11.5 میلیون تن بود. بنابراین با توجه به رشد بیش از 30 درصدی ترانزیت کشور در دو ماهه نخست سال جاری، به نظر می رسد بخشی از برنامه روسیه برای برداشت 10 میلیون تن بار محقق شده است. در دو ماهه اول سال 1400 حجم ترانزیت یک میلیون و 230 هزار تن بوده که در دو ماهه نخست امسال به یک میلیون و 860 هزار تن افزایش یافته است. به گفته فعالان حوزه حمل و نقل، بازگشایی مسیرهای شمالی در افزایش ترانزیت ایران موثر بوده است. به منظور افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور همسایه ایران و روسیه، در فاز اول حجم مبادلات تجاری دو کشور به 10 میلیارد دلار و در مرحله دوم توسعه این روابط به 20 میلیارد دلار خواهد رسید. .

دیدگاهتان را بنویسید