پایگاه اطلاع رسانی راجا مرکز جهانی حمل و نقل رجا

امروزه با توجه به تحولات منطقه و جهان، ژئوپلیتیک اهمیت بیشتری نسبت به گذشته از خود نشان می دهد، به طوری که بسیاری از کشورها به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود در معادلات منطقه ای و حتی بین المللی نقش آفرینی می کنند.

یکی از موضوعات مهم در بحث ژئوپلیتیک، مسیرهای حمل و نقل به کشورهای دیگر است، به ویژه کشورهایی که در موقعیتی هستند که در موقعیت ژئوپلیتیکی قرار دارند یا به دنبال مسیرهایی با کمترین قیمت و بیشترین سود و امنیت در تجارت هستند. . . موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی به دلیل مجاورت با آبراهه های شمال و جنوب و مصون ماندن از درگیری ها در منطقه به عنوان چهارراه جهانی می تواند نقش اساسی در ترانزیت کالا از شرق به غرب و شمال به جنوب داشته باشد.

دولت سیزدهم به کریدورهای ترانزیتی توجه دارد

تعامل با کشورهای منطقه و ارتباط در سطح اقتصادی و سیاسی مهمترین و اساسی ترین رویکرد دولت سیزدهم است. در دوره قبل به دلیل جهت گیری سیاست های دولت به سمت غرب و بی توجهی به فضای منطقه، فرصت های زیادی از دست رفت. به عنوان مثال، ترانزیت کالا در سال های اخیر رو به کاهش بوده و در سال ۹۹ به کمترین میزان ۷ میلیون تن رسیده است. از این رو دولت با افزایش کریدورهای ترانزیتی بین کشورهای منطقه و افزایش مبادلات تجاری، اکنون در تلاش است تا درآمدهای اقتصادی را به خود بازگرداند و گذشته را جبران کرده و نقش کلیدی کشور را در توسعه منطقه ای دیگر کشورها برجسته کند.

اهمیت کریدور شمال به جنوب

کریدورها صرف نظر از نقشی که در رونق اقتصادی دارند، نقش سازنده ای در تعاملات سیاسی نیز دارند. افتتاح کریدور شمال-جنوب که به عنوان بزرگ ترین کریدور جهان نیز شناخته می شود، سهم بسزایی در ارتقای جایگاه و روابط ایران با کشورهای مختلف داشته است.

ایران دارای دو کریدور شمال-جنوب است که قرارداد آن در سال 2000 به امضای وزرای حمل و نقل ایران، هند و روسیه رسید، اما تاکنون گام موثری برای اجرای آن صورت نگرفته است. یکی از آنها محور شرقی است که با تکمیل خط ریلی چابهار – زاهدان در سال آینده و اتصال دریای عمان به بنادر دریای خزر، جنوب آسیا را به افغانستان و آسیای میانه را متصل می کند. کریدور دوم بندرعباس را در چهار شاخه به شمال، شمال غرب و شمال شرق کشور متصل می کند.

  80 درصد از فروش پورشه در سال 2030 خودروهای برقی خواهد بود

کریدور شمال – جنوب به دلیل کاهش زمان حمل و نقل از 25 به 30 روز نسبت به 40 تا 60 روز و صرفه جویی اقتصادی در حدود 2500 دلار برای 15 تن در مقایسه با کانال سوئز ارزش ویژه ای دارد. علاوه بر این، مسیر کانال سوئز بسیار شلوغ است و غرق شدن کشتی سال گذشته ضعف آن را برجسته کرد، به طوری که روسیه پس از این حادثه و حتی قبل از جنگ در اوکراین، کریدور شمالی را راه اندازی کرد. جنوب تاکید کرد.

فعالیت اصلی این کریدور انتقال محموله های روسیه از طریق ایران به هند است که بر اساس آن طی چند روز اخیر اولین محموله از ایران به هند منتقل شده است. این بار به صورت آزمایشی از سن پترزبورگ روسیه به بندر آستاراخان منتقل می شود و از طریق دریای خزر وارد ایران و بندر انزلی می شود و از آنجا از طریق جاده و ریل به بندرعباس و از آنجا به بندر هند می رسد. ناواشیوا توسط کشتی های کانتینری. پیدا خواهید کرد. زمان تخمینی ترانزیت برای این محموله کمتر از 25 روز است.

دولت برای افزایش ظرفیت و پتانسیل بنادر شمالی کشور در حال اصلاح و ارتقای زیرساخت های مربوطه برای این منظور است. بر همین اساس بنادر آماده پذیرش انواع کانتینر، کانتینر یخچال دار، کشتی حضوری، فله و انواع کالا و اسکله ها، انبارها و مخازن نیز انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی را می پذیرند.

در همین حال، کشتی سازی مشترک ایران و روسیه اعتماد به کریدور شمال-جنوب را افزایش داده است، زیرا گامی در جهت تامین تجهیزات مورد نیاز برای مبادلات در کریدور خواهد بود.

کریدور شمال به جنوب از طریق ایران یک مسیر غیرمجاز و ایمن است و تحت تأثیر خرابکاری و تغییر رفتار همسایگان قرار نمی گیرد.

تحریم های روسیه و ایران

با توجه به تحریم های غرب علیه روسیه، استفاده از این کریدور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا کشور می تواند از این کریدور برای تحویل کالاها و کالاهای خود به بازارهای آسیایی استفاده کند که از نظر زمانی و اقتصادی در بهترین موقعیت قرار دارد. بنابراین شرایط کنونی روسیه نقش ایران را بیش از هر زمان دیگری برجسته می کند. از سوی دیگر، هند به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی جهان، یکی از کشورهایی است که پس از اعمال تحریم های انرژی از روسیه نفت خرید و به خط تحریم های آمریکا علیه روسیه نپیوست، بنابراین روسیه در حال حاضر دومین تامین کننده بزرگ است. . نفت هند واقع شده است.

  تصویب 25 هزار میلیارد تومان برای طبقه بندی 1401 و 15 هزار میلیارد تومان برای نیمه دوم سال 1400.

چین و هند نیز رقبای اقتصادی هستند و راه‌اندازی این کریدور می‌تواند چین را مجبور به احیای جاده ابریشم از طریق ایران کند، زیرا با توجه به جنگ در اوکراین و گسترش احتمالی آن، مسیر شمال دریای خزر خطرناک و پرهزینه خواهد بود.

عضویت ایران در بریکس

از سوی دیگر راه اندازی کریدورها و تاکید بر نقش حیاتی ایران برای کشورهای منطقه و آسیا ایجاب می کند که به نقشه برداری کشورمان توجه بیشتری داشته باشند. یکی از اهداف جمهوری اسلامی عضویت در مجامع بین المللی است که در آن برخی کشورها نسبت به غرب و زورگویی های آن واکنش های غیرقابل کنترلی نشان می دهند و سعی در بهبود در عرصه اقتصادی و تعامل با یکدیگر دارند. عضویت بریکس یکی از مواردی است که اهمیت ویژه ای دارد. موضع جمهوری اسلامی در قبال اقتصاد غرب و همچنین نقش کلیدی آن در تجارت بین سایر کشورهای عضو می تواند این امر را تسهیل کند.

در همین راستا اخیراً وزارت امور خارجه ایران از هند خواست تا از عضویت ایران در برجام حمایت کند. هفته گذشته نیز معاون نخست وزیر روسیه از عزم کشورش برای عضویت ایران در برجام خبر داد.

BRICS Plus در سال 1995 به ابتکار دولت چین به منظور ارتقای تعامل و روابط بیشتر بین کشورهای در حال توسعه که به دنبال براندازی حکومت اقتصادی غرب هستند، راه اندازی شد. اجلاس بریکس با توجه به رویکرد دولت قبل در پی انعقاد برجام، طی چند روز گذشته بدون حضور ایران برگزار شد. دولت قبل با واکنش ناکافی و رد چینی ها در پی سفر رئیس جمهور چین به ایران، ایران را مجبور به از دست دادن موقعیت بین المللی خود کرد. همچنین یکی از اهداف چین در این سفر سرمایه گذاری در بخش ترانزیت این کشور بود که به دلیل عدم پذیرش ایران از دست رفت.

  انتشار فهرست بدهکاران کلان یازده بانک دولتی برای اولین بار در تاریخ بانکداری کشور

علاوه بر این، در شهریور سال گذشته، عضویت ایران در توافقنامه شانگهای و روابط با کشورهای عضو بر اهمیت کریدورها به ویژه کریدور شمال-جنوب تاکید بیشتری داشت. در همین راستا، روسیه ماه گذشته خواستار تشکیل گروهی متشکل از هشت کشور دیگر به نام‌های ایران، چین، هند، روسیه، اندونزی، برزیل، مکزیک و ترکیه به منظور تقویت رشد و رشد شد. شکست آن وابستگی به اقتصاد غرب. یکی از سیاست های پیشنهادی در این مجامع، حذف دلار از چرخه همکاری های اقتصادی کشورهای عضو این مجامع است تا گامی در جهت عدم تسلط و تقویت بیش از پیش منافع مشترک برداشته شود.

آزادسازی راهروهای دیگر

در همین راستا، دولت ایران برای تسریع در تجارت دو کریدور دیگر در شمال کشور در امتداد مرز با ترکمنستان راه اندازی کرده است. کریدور اول مسیر ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان و دومین کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه است که محموله ها را از چین و روسیه به هند و اروپا از طریق ایران ترانزیت می کند. کریدور دوم که محور شرق به غرب نام دارد برای حمل کالا از چین به اروپا بسیار مهم است. این کریدور ابتدا بر اساس یک قطار ترانزیتی، گوگرد را از قزاقستان به ترکمنستان به ایران وارد می کند و اکنون در ترکیه به مقصد می رسد. این بار از مرز اینچه برون در شرق کشور وارد شد و از مرز رازی به سمت غرب خارج شد و به ترکیه منتقل شد. با استفاده از این کریدورها، ترانزیت از طریق ایران از 11 میلیون تن به 1400 تا 20 میلیون تن و به ارزش 20 میلیارد دلار افزایش می یابد. ابزار سلطه اقتصادی و سیاسی و سلطه غرب، کشورهایی را که تحمل این سلطه را ندارند به ویژه کشورهای در حال توسعه گرد هم آورده است. با تشدید استفاده از این ابزار، این امر کشورها را به هم نزدیکتر کرده و در نهایت گروه ها و ائتلاف ها را تقویت می کند و وزن اقتصادی جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و به نفع آنها تغییر می کند.

خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید