چرخه مدیریت دانش چیست؟ | پایگاه اطلاع رسانی رجا

بهترین چرخه مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش فرآیند ثبت، سازماندهی و به اشتراک گذاری دانش است. مدیریت دانش راهی برای جمع آوری و انتشار خرد جمعی یک گروه است. چرخه مدیریت دانش شامل چندین مرحله است که به موفقیت هدف کلی مدیریت دانش کمک می کند. طبق تعریف چرخه مدیریت دانش سازمانی، فرآیندی است که به سازمان ها در شناسایی، ثبت، ذخیره و به اشتراک گذاری دانش کمک می کند. به طور معمول، مراحل چرخه مدیریت دانش شامل شناسایی، ثبت، انتشار و ارزیابی است.

چرخه مدیریت دانش با افزایش بهره وری و تضمین عملکرد کارآمد در زمان شما صرفه جویی می کند. علاوه بر این، چرخه مدیریت دانش در سازمان تضمین می‌کند که وقت خود را برای مهارت‌هایی که فاقد آن هستید تلف نمی‌کنید، بلکه در عوض بر روی آنچه بهترین انجام می‌دهید تمرکز می‌کنید: خلاقیت و احساسات.

بسیاری از سازمان ها از جمله شرکت های داروسازی، شرکت های نفتی و دانشگاه ها اجرای چرخه دانش را در اولویت قرار می دهند تا از استفاده کارآمد از منابع خود اطمینان حاصل کنند. مراحل چرخه دانش نیازمند فعالیت های مدیریت دانش متفاوتی است و مسئولیت شروع یا تکمیل مرحله بر عهده مدیر مدیریت دانش است. زمان چرخه شامل تمام مراحل انجام شده با هم است.

مراحل چرخه مدیریت دانش چیست؟

مراحل چرخه مدیریت دانش چیست؟

چرخه مدیریت دانش شامل چندین مرحله است. این مراحل شامل کشف، ایجاد، سازماندهی، انتشار و بهره برداری است. مراحل بهترین چرخه مدیریت دانش در زیر توضیح داده شده است.

1. کشف

مرحله کشف اولین مرحله از چرخه مدیریت دانش است. این مرحله به مرحله کشف نیز معروف است. شناسایی آنچه شرکت می داند و نمی داند و تعیین میزان نیاز به یادگیری از اهداف مرحله اول مدیریت دانش است.

  خودروساز ایرانی بدون موتور

مرحله کشف زمانی شروع می شود که شرکت متوجه می شود مشکلی دارد و سعی می کند راه حلی بیابد. این شرکت به دنبال اطلاعاتی در مورد کارهایی است که شرکت‌های دیگر در شرایط مشابه انجام می‌دهند، که به شرکت کمک می‌کند تا بفهمد چه گزینه‌هایی دارد.

مرحله اول از مراحل مدیریت دانش را می توان به دو مرحله مجزا تقسیم کرد: مرحله اول بررسی ایده های مختلف است و شرکت گزینه های مختلفی را امتحان می کند و پس از تصمیم گیری در مورد گزینه مورد نظر، در مرحله اجرا، برنامه ریزی کارایی.

2. ایجاد دانش

مرحله خلق دانش با ایده شروع می شود و افراد در مورد کاری که دوست دارند انجام دهند فکر می کنند. این می تواند هر چیزی از توسعه یک محصول جدید تا بهبود خدمات مشتری باشد.

پس از ارائه ایده، باید آن را به چیزی ملموس تبدیل کرد که دیگران بتوانند از آن استفاده کنند. این مرحله شامل جمع آوری بازخورد از ذینفعان و تدوین برنامه اجرایی است.

در نهایت، دانش جدید باید به طور موثر منتقل شود تا دیگران بفهمند چه چیزی و چرا ایجاد شده است تا استفاده از آن در سازمان به حداکثر برسد. مرحله ایجاد با انتقال ایده به پایان می رسد، یعنی دانش به طور موثر از طریق روش های مختلف مانند ارائه، ویدئو و وبلاگ منتقل می شود.

3. سازمان

مرحله سازمانی سومین مرحله از چرخه مدیریت دانش است. در این مرحله سازمان به وضعیت پایداری رسیده است و می تواند به طور موثر دانش را مدیریت، به اشتراک بگذارد و از آن استفاده کند.

  این رقم برای رتبه بندی بعید است افزایش یابد

مرحله سازمانی را می توان به سه مرحله مجزا تقسیم کرد:

  • یکپارچه سازی دانش: فرآیند یکپارچه سازی دانش در سازمان که شامل فرآیندهای رسمی و غیررسمی است.
  • بهینه سازی دانش: فرآیند بهینه سازی دانش موجود به منظور افزایش ارزش آن.
  • مدیریت دانش: فرآیند مدیریت دانش موجود برای اطمینان از استفاده مؤثر از آن.

4. انتشار

مرحله چهارم چرخه دانش، مرحله انتشار است. در این مرحله اطلاعات و دانش ایجاد شده در مراحل ایجاد و اجرا در اختیار ذینفعان مربوطه قرار می گیرد.

انتشار، توزیع، تحویل، انتقال و به اشتراک گذاری اطلاعات از جمله فعالیت های مرحله انتشار است. برخی از رایج ترین فعالیت ها در این مرحله عبارتند از:

  • یک طرح انتشار یا توزیع تهیه کنید.
  • تصمیم گیری در مورد کانال های ارتباطی مناسب مانند گفتگوی چهره به چهره و همکاری دیجیتال.

5. استثمار

مرحله بهره برداری آخرین مرحله در چرخه مدیریت دانش است و در این مرحله سازمان از دانش ایجاد شده برای حمایت از تصمیم و تصمیم گیری استفاده می کند.

این مرحله به تلاش تیمی قابل توجهی برای اطمینان از حداکثر تلاش نیاز دارد. همچنین نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد تا تیم وقت خود را برای کارهایی که برای پروژه مهم نیستند تلف نکند.

این مرحله را می توان به فعالیت های مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • دانش را کشف کنید
  • ساختن دانش
  • استفاده از دانش

تکنیک های موفقیت در اجرای چرخه مدیریت دانش چیست؟

موفقیت در پیاده سازی چرخه مدیریت دانش در سازمان

موفقیت در اجرای چرخه مدیریت دانش در یک سازمان کار آسانی نیست. این امر مستلزم برنامه ریزی زیاد و اجرای چندگانه است، اما با چند مرحله کلیدی می توان آن را با موفقیت انجام داد.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

اجرای موفقیت آمیز چرخه مدیریت دانش مستلزم اقدامات مهمی مانند درک نیازهای مدیریت دانش سازمان شما، تعریف استراتژی مدیریت دانش، تدوین برنامه پیاده سازی، انتخاب تکنیک ها و ابزارهای مدیریت دانش مناسب، پیاده سازی فناوری، ارزیابی نتایج و انجام تنظیمات مربوطه است. .

انتخاب چارچوب چرخه مدیریت دانش در سازمان ها یا روشی برای پیشرفت آن اولین گام محسوب می شود. مدل بلوغ مدیریت دانش (KMMM) یک روش رایج است که رویکردی ساختاریافته برای شناسایی، اندازه‌گیری و بهبود شیوه‌های مدیریت دانش سازمان ارائه می‌دهد.

در مرحله بعد پس از انتخاب روش، سازمان اصلی روش های مدیریت دانش حال را ایجاد می کند. این را می توان از طریق نظرسنجی، مصاحبه، گروه های متمرکز و سایر روش های تحقیق انجام داد.

پس از فراهم کردن پایه، مرحله بعدی تعیین اهداف و مقاصد است بهبود مدیریت دانش و- پس از تهیه همه اینها، سازمان برنامه هایی را برای بهبود روش های خود تدوین و اجرا می کند.

این طرح ها باید به گونه ای طراحی شوند که نیازهای خاص سازمان را برآورده سازند و متناسب با فرهنگ، اندازه و ساختار سازمان باشند.

در نهایت، سازمان باید به صورت دوره ای پیشرفت در مدیریت دانش خودتان را اندازه بگیرید و در صورت لزوم برنامه های خود را تغییر دهید. با پیروی از این مراحل، سازمان ها می توانند عملیات خود را بهبود بخشند و از مدیریت دانش بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید