چهره رو به رشد اقوام در رسانه ملی

رسانه ملی سال و قرن جدید را با رویکردی بهتر به ویژه در ارائه اقوام ایرانی آغاز کرد و این تصویر مطلوب جایگاه، پتانسیل و ویژگی های اقوام متنوع و متنوع ایرانی را در برابر مخاطبان بازتعریف می کند.

به گزارش رجانیوس به نقل از فارس، سیاست پلورالیسم قومی از منظر مقام معظم رهبری بر پنج محور اصلی پارادایم فکری، انسجام اجتماعی، اشتراکات قومی، سیاست خارجی و توان قومی متمرکز است. رهبر انقلاب دین را عامل واقعی وحدت در جامعه ایران توصیف کردند و سایر عوامل وحدت مانند فرهنگ، سنت ها و حتی زبان فارسی را با وجود عامل دین قابل توجه دانستند. وی می‌گوید: «عده‌ای تلاش می‌کنند عامل پیوند مستحکم قلوب ملت ایران، یعنی ایمان اسلامی را کم‌اهمیت جلوه دهند. نه، کشور و ملت متحد هستند. البته وحدت آن مرهون تاریخ، جغرافیا، سنت ها و فرهنگ است، اما عمدتاً ناشی از مذهب و مسئله رهبری است که اجزای این ملت را به هم پیوند می دهد و باعث می شود همه احساس اتحاد کنند.»

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر استفاده از روحیه قومیتی برای پیشرفت ملی خاطرنشان کردند: پیشرفت ملی، نه فقط پیشرفت قومی، باید فراتر رود.

به گفته مقام معظم رهبری، سیاست تکثر قومی بر چهار محور اصلی مشارکت سیاسی اقوام، تبعیض زدایی، محرومیت زدایی، پذیرش اصل تنوع قومیتی و رعایت حقوق اقوام استوار است که با تحقق این مهم محقق خواهد شد. حمایت رسانه ملی متأسفانه تا سال های اخیر حضور و ظهور اقوام ایرانی با موضوعات و موضوعات مختلف در برنامه های رسانه ملی جایگاه برجسته ای را به خود اختصاص نمی داد و این موضوع همواره تا حد زیادی نادیده گرفته شده و باید به آن پرداخته و به آن پرداخته می شد.

وجود تنوع و نابرابری های اجتماعی در ایران نیازمند نیاز روزافزون به سیاست قومیتی و حکمرانی سیاسی خردمندانه و خردمندانه است و جمهوری اسلامی ایران با تأکید و بازخوانی آموزه ها و ارزش های والای فرهنگی اسلام و میراث درخشان مشترک تاریخی و احترام به اقوام، ادیان و مذاهب الهی و تاکید بر قانون اساسی که مملو از آموزه های ارزنده تاکید بر برادری و برابری مردم و احترام به حقوق اقلیت های دینی است، زمینه های ذهنی را برای ارتقای رضایتمندی شهروندان در استان های مختلف کشور فراهم می کند. کشور وجود بستگان و پیروان. مذاهب و مذاهب مختلفی را ارائه کرده است و این در شرایطی است که برخی از متغیرهای تأثیرگذار سیاسی، داخلی و خارجی در این حوزه و نیز تأثیرات سیاست های دوران پهلوی همواره مانع از اداره صحیح مسائل قومیتی در کشور شده است. . با توجه به اهمیت این موضوع برای امنیت کشور، رهبر معظم انقلاب همواره با افراد و گروه‌هایی که به مردم تجاوز می‌کنند صحبت کرده و رهنمودهایی داده است که تلویزیون باید تصویری مثبت، ارزشمند و صادقانه از مردم ایران ارائه دهد.

  134 بیمار کرونا شب گذشته جان باختند

هر چه هویت های جهانی و فراملی گسترش یابد و انسان های روی زمین ذائقه ها، وابستگی ها و ادراکات جهانی را هر چه بیشتر بدست آورند، هویت های قومی و محلی ناشی از مقاومت در برابر فرهنگ های جهانی قدرتمندتر شده و ظهور می کنند. حتی انتظار می رود فرهنگ جهانی مجموعه ای بسیار متنوع و گسترده از فرهنگ های کوچک محلی و قومی باشد.

باید دید وضعیت فرهنگی کشور ما در عصر جهانی شدن چگونه خواهد بود و آیا می توانیم هویت سیاسی و فرهنگی خود را بر اساس نیازها و خواسته های خود شکل دهیم؟ بدیهی است که اگر استراتژی و سیاست دقیق و منسجمی در مورد اقوام ایرانی تدوین و اجرا نشود، نمی‌توان مطمئن بود که هویت قومی و هویت ملی ما ایرانیان با توطئه‌های سوداگرانه و آنچه می‌تواند موجب استحکام و استحکام فرهنگی شود، در تعارض نباشد. رشد تبدیل به یک ضعف نشویم.

برای جهانی شدن باید بتوانیم محلی فکر کنیم تا به چیزهای مهمی برسیم. برخی نیروها فرهنگ کشورشان را به عنوان یک فرهنگ جهانی معرفی می کنند، کارکرد آن مقاومت آفرینی است و قطبی که خود را یک دنیا معرفی می کند، هر چقدر هم ارتش از آن استفاده کند، باید از فضای علمی و دانشگاهی و ظرفیت قومیتی استفاده کند. جهانی شدن نه تنها فرهنگ های محلی و بومی را نابود می کند، بلکه آنها را تقویت و تحکیم می کند. رویکرد کشور ما در عصر جهانی شدن باید انتقادی، فعال و همراه با بازیگری و حضور در صحنه باشد.

اکنون خوشبختانه رسانه ملی سال و قرن جدید را با رویکردی بهتر به ویژه در بازنمایی اقوام ایرانی آغاز کرده است و این تصویر فرخنده جایگاه، پتانسیل و ویژگی های اقوام متنوع و متنوع ایران به ویژه نسل جدید را بازتعریف می کند.

حضور اقوام مختلف از جمله ترک، کرد، عرب، بلوچ، لری، بختیاری، ترکمن و غیره. در برنامه های پرمخاطب رادیو و تلویزیون نوروز 1401 و معرفی آداب و رسوم، گویش و موسیقی آنها، توجه به ارزش های قومی را نشان می دهد.

  دروغ شاخدار تل آویو درباره صادرات گاز به لبنان

در راستای برنامه های متنوع صدا و سیما که در حوزه فرهنگی، هنری و سرگرمی تولید می شود، شاهد افزایش حضور اقوام مختلف از سراسر کشورمان در تلویزیون هستیم که نویدبخش یک کار ارزشمند است. و ظاهر محلی نگاهی که می تواند نگاه ناقص، مشکل آفرین و غیرمنطقی اقوام را تغییر دهد و تأثیری تعیین کننده بر پذیرش اجتماعی و آگاهی عمومی نسبت به رنگین کمان اقوام ایرانی بگذارد.

برنامه های تلویزیونی، فیلم و سریال از جمله رسانه های تاثیرگذار و فرهنگی در جوامع امروزی به شمار می روند، به ویژه اینکه به دلیل مشغله زیاد مردم، اغلب نمی توان به طور مستقیم و مستقیم برای یک پدیده خاص و در نتیجه در مواجهه با یک پدیده بصری زندگی کرد. محصول به مخاطبان منتقل می شود.

از سریال نون خ که در سال های گذشته پخش می شد و در قالبی مفرح به فرهنگ و پوشش مناطق کردنشین کشورمان می پردازد تا سریال دودکش 2 که به فرهنگ و مردم شمال کشور می پردازد. کشور. در منطقه، رویکرد تلویزیونی با حضور ملموس برنامه‌های پرمخاطب ایرانی مانند «عصر جدید» و «خندوانه» برای اقوام ایرانی جدی‌تر شده است.

البته علیرغم اینکه حضور اقوام مختلف کشورمان در برنامه های صدا و سیما بیش از پیش محسوس می شود، اما گاهی این برنامه ها با مشکلاتی مواجه می شوند و حواشی و انتقاداتی را در دل دارند، اما مهم ترین بعد این موضوع همین است. حضور و معرفی بسیاری از تشکل های فرهنگی قومی ایران کشوری است که پیامدهای مثبت کوتاه مدت و بلندمدت زیادی دارد.

به عنوان مثال در برنامه عصر جدید شاهد حضور و ارائه چهره هایی از سوی هنرمندانی هستیم که پیش از این فرصت ارائه هنر، فرهنگ، آداب و سنن خود را نداشته اند و این برنامه از آنجا که به شناسایی اقوام ایرانی کمک می کند شایسته است. توجه در حالی که امروزه با گسترش فضای مجازی، بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان جذب مظاهر تمدن غرب و درخشش توخالی آن شده‌اند، تصویری که رسانه ملی از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های ایرانی به نمایش می‌گذارد، ممکن است این نگاه غربی را کاملا محدود کند. منجر به دارایی های ارزشمند خود می شود.

فصل سوم «عصر جدید» با اجرای احسان علیهانی، برنامه پرمخاطب سیما که از نیمه شعبان آغاز شد، توجه ویژه ای به اقوام مختلف داشت. این برنامه که تا نیمه های شب ادامه داشت با حضور گروه های مختلف هنری و مشاهیر اقوام ایرانی همراه بود و همزمان با تحویل سال با اجرای خواننده گروه هنری بختیاری به اوج خود رسید.

  قیمت نفت از مرز 90 دلار عبور کرد

برنامه سرگرم کننده طنز با بازی رامبد جوان نیز در برنامه های نوروزی خود نگاه ویژه ای به اقوام ایرانی داشت و بیشتر شب ها میزبان یکی از اقوام با لباس شخصی بود. در این برنامه شخصیت ها و هنرمندان تاثیرگذار اقوام با سخنرانی و اجرای موسیقی محلی به ارائه آداب و رسوم بومی خود پرداختند.

جامعه ایرانی متشکل از خرده فرهنگ‌ها و جریان‌های فرهنگی فراگیر، امروزه در قرآن حجم زیادی از فرهنگ‌های وارداتی در حال گذار وجود دارد که مشخصه آن ناامنی مردم آن‌ها، ناامنی است زیرا توان تحمل حجم زیادی از فرهنگ‌ها را دارند. چنین پدیده هایی آنها تصمیم و انتخاب درستی نگرفته اند یا حتی با آنها مقابله نکرده اند و البته اغلب تسلیم یکی از آنها می شوند.

در چنین مواقعی بهترین ابزار برای یادآوری ریشه های فرهنگی مردم که اغلب فرصت مطالعه، تحقیق و پیگیری شخصی را ندارند، برخورد با محصول نهایی است که مستقیم و بدون واسطه به آنها عرضه می شود. .

هویت‌های قومی، زبانی، مذهبی و محلی در حیات اجتماعی جامعه ایران قرن‌هاست که در کنار هم زندگی می‌کنند و توجه به مطالبات و نیازهای آن‌ها در بستر نمادین رسانه‌ها موجب تقویت و تقویت همبستگی ملی می‌شود. افراد جامعه همیشه به دنبال این هستند که از طرف ملت به یک گروه هویتی تعلق داشته باشند، آنها می خواهند جزئی از ملت خود باشند و با وسایل شناسایی شوند. هر ملتی که بتواند بیان هویت خود را تقویت کند، کمترین آسیب را از فراز و نشیب های سیاسی در عرصه امنیت خواهد دید.

امروزه توسعه فناوری های ارتباطی و مجازی از یک سو منجر به جهانی شدن و همگونی فرهنگی و از سوی دیگر احیای خرده فرهنگ ها و تجمع اقوام و اقلیت ها در این شبکه ها شده است که منجر به افزایش روابط قومیتی شده است. خواسته ها. بر این اساس کشورهای چندفرهنگی باید برنامه های جامعی برای تولید و ارائه رسانه های رسمی داشته باشند. رسانه ملی نیز به انواع استراتژی های برنامه نویسی نیاز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید