چه کسی آزادسازی واردات خودرو را به تعویق انداخت؟

12298 خبر اولیه

به نوشته سرمقاله، چه کسی آزادسازی واردات خودرو را به تعویق انداخت (وتو و حذف کرد) و در میانه روز لایحه بودجه 1401 را منتشر کرد؟ این سوالی است که در نگاه اول باور نکردنی است، هیچ تاریخی وجود ندارد، اما واقعیت دارد. چگونه؟ خیلی ساده.

  1. لایحه بودجه 1401 مجوز واردات 96000 خودرو از جمله 70000 خودرو را صادر کرده است.
  2. سید ابراهیم رئیسی در بازدید از شرکت ایران خودرو دستور آزادسازی واردات خودرو را داد تا انحصار نباشد.
  3. فاطمی امین از واردات خودرو تا اردیبهشت 1401 بر اساس حکم سران قوا خبر داد! معتبر است و تمدید نمی شود و واردات رایگان خواهد بود.
  4. متغیر مداخله گر: نیازی به واردات نیست و واردات خودرو تا دی ماه 1401 همچنان ممنوع است، زیرا می خواهیم مدل جدید بسازیم و کیفیت قطعات را ارتقا دهیم! و بنیانگذاران وضع موجود را که سازنده قطعات هستند مجازات کنید.

این چهار گذار معنایی جز سقوط دولت سیزدهم در باتلاق بازار خودرو ندارد که طی شش ماه گذشته ضربه سختی به آبروی خود وارد کرده است. بازار خودرو در 6 ماه گذشته نزدیک به 30 درصد رشد داشته و با وتوی مجدد واردات خودرو شاهد نوسانات قیمت در بازار خواهیم بود.

اینکه عده ای به دولت قول می دهند کاری را که در 32 سال گذشته انجام نداده اند را در 8 ماه آینده انجام می دهند و دولت معتقد است این امر نشان می دهد که تیم اقتصادی دولت نیازمند تحول اساسی است و از درک بدیهیات ناتوان است.

در آخرین روز سال 1400، محمد محبر معاون اول رئیس جمهور بلافاصله اعلام کرد که چهار شرکت زرماکارون، میهن، ماموت و گلرنگ باید سهام ایران خودرو و سایپا را بخرند و برای جلوه دادن صنعت خودروی ایران در دست بگیرند. اینکه چهار شرکت غیرخودرویی با چه مکانیزمی می توانند صنعت خودروی ایران را نجات دهند، موضوع مهمی است که مجلس شورای اسلامی نباید به سادگی از کنار آن بگذرد.

  132 بیمار در 24 ساعت گذشته جان خود را از دست دادند

یعنی نخست وزیر دولت سیزدهم در روز روشن قانون تجارت کشور را نادیده گرفت و میلیون ها سهامدار را شایسته ندانست که بر اساس قانون و یا حتی فقط یک پیام عمل کنند. آیا محمد محبر دسفولی هم در وتوی واردات خودرو دخیل است یا برای اجرای صحیح سیاست های کلی نظام و نقش مصطفی میرسلیم همچنان باید رد تاریخ را در هیات عالی نظارت جست و جو کرد؟

پیش بینی بازار خودرو

اگر دولت سیزدهم این متغیر مداخله را با این ابزار جدید اجرا کند. برقصاد بازار خودروهای وارداتی که به دلیل نبود عرضه مطلق موتور قیمت بازار شده است، فرار قیمتی جدیدی را تجربه خواهد کرد و اعتبار دولت در بازار خودرو از بین می رود.

مدیران میدانی که با هماهنگی مخفیانه با متغیر مداخله، قول ساخت مدل‌های جدید در هشت ماه آینده و مجازات قطعه‌سازان را داده‌اند، سلطان تقلب هستند و مسئولیتی را بر عهده نخواهند گرفت که تا به حال بر عهده نگرفته‌اند.

به مجلس شورای اسلامی توصیه می‌شود اعتبار خود را حفظ کند و مانع از تضعیف بیشتر اعتبار و حیثیت مجلس شورای اسلامی شود و بر اجرای لایحه بودجه پافشاری کند. دولت سیزدهم به دلیل بی کفایتی فاطمی امین دوران طلایی خود را از دست داده است اما تحقق وعده جدید برای حل مشکل بازار خودرو تا آذرماه امسال به معنای از دست دادن قدرت عنان کار از دولت اصلی است.

اگر خودروسازان و وزیر صمت که آشکارا با واردات موافق است اما در عمل با آن مخالف است، به دنبال طراحی مدل جدید باشند، واردات خودرو به برنامه های آنها لطمه ای وارد نمی کند و ممکن است به جای یک طرح، صدها طرح داشته باشند. یک جدید داشته باشید!

  فوت 80 بیمار عروق کرونر در شب / 5 استان بدون فوت

دولت اصلی در دایره باطل سیاستمداران گرفتار خواهد شد و در صورت اجرای برنامه های خود هزینه های زیادی را متحمل خواهد شد.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید