چگونه راه رفتن را به زندگی خود باز کنیم؟

کارشناسان ادعا می کنند که پیاده روی یکی از سالم ترین و ارزان ترین ورزش ها برای افراد است. نکاتی در مورد نحوه انجام صحیح این تمرین ارسال شده است.

به گزارش رجانیوز به نقل از روزنامه خراسان، آخرین باری که بی هدف در کوچه پس کوچه ها پرسه زدید را به یاد دارید؟ چند وقت یکبار جلسات دوستانه خود را به جای کافه یا رستوران در پارک یا خیابان برگزار می کنید؟ شب‌های تابستان را بدون دور هم‌نشینی خانوادگی در تراس ویلاهای کویری که سال‌هاست از ما دریغ کرده‌اند، اگر در تاریکی سرگردان نباشیم، چگونه می‌گذرانی؟

قبول دارم که امروزه پیاده روی کار آسانی نیست. مشغله کاری و مشکلات شخصی از یک سو، شلوغی خیابان ها و هجوم موتورسیکلت ها در پیاده روها، هوای آلوده و همه موانع خرد و بزرگ از سوی دیگر. شهرهای ما بیشتر پادشاهی ماشین‌ها هستند تا مکانی برای مردم، اما هنوز هم می‌توانیم حقوق خود را از شهر پس بگیریم.

می‌توانیم عابران پیاده را به خیابان‌ها و کوچه‌ها عادت دهیم و روی آسفالت و سنگفرش جایی برای قدم‌هایمان پیدا کنیم. ما می توانیم بهانه ای برای کاهش وزن و تناسب اندام برای پیاده روی پیدا کنیم یا مثلا برای سلامتی و تناسب اندام به پیاده روی برویم، اما آنچه در نهایت به دست می آوریم نوعی لذت معنوی خواهد بود; با قدم زدن در دنیای واقعی شروع می شود، اما به تدریج صداها، رنگ ها و بوها زمینه ای برای غوطه ور شدن در دنیای فانتزی می شوند. باور نکنید آن را امتحان کنید با ما توضیح دهید که چگونه و چرا.

نکته: اگر از سلامتی خود مطمئن هستید اما مدتهاست رنگ آزمایشگاه و مطب را ندیده اید و دقیقاً نمی دانید در چه وضعیتی هستید یا بیماری مزمن دارید و مصرف می کنید. یک داروی خاص، در مورد محدودیت ها و نحوه شروع راه رفتن با پزشک مشورت کنید

اصول اولیه پیاده روی

راه رفتن آرام و بی تکلف است. نه ابزار و وسایل خاصی می خواهد، نه مقید به زمان و مکان است و نه وعده های عجیب و غریب می دهد، اما این موارد دلیلی برای دست کم گرفتن آن نیست. اگر قرار است پیاده روی در زندگی ما به یک روتین تبدیل شود، باید منظم باشد. چه مفهومی داره؟

خمیده و شلخته راه رفتن به حساب نمی آید. سر خود را صاف و کمر و شکم خود را صاف نگه دارید. اگر هنگام راه رفتن دچار تنگی نفس می شوید یا برعکس می توانید هنگام آواز خواندن بال بزنید، به این معنی است که خیلی تند یا آهسته راه می روید. سرعت مناسب برای پیاده روی به حدی است که می توانید در حین راه رفتن صحبت کنید و ضربان قلب شما بالا می رود. اما این تمام داستان نیست. در ادامه در مورد لزوم پیاده روی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

  انصارلا: عملیات نظامی ما تا رفع محاصره یمن ادامه خواهد داشت

چه چیزی بپوشیم کفش های خاص

کفش پیاده روی باید به اندازه کافی محکم باشد تا از کف و پاشنه آن محافظت کند. همچنین در ناحیه پنجه باید فضای کافی وجود داشته باشد تا انگشتان پا به راحتی و بدون فشردن جا بیفتند، اما نه آنقدر گشاد که کفش با هر قدم به جلو و عقب حرکت کند. جلوی کفش باید کمی پهن تر از کفش های دیگر باشد تا از وارد آمدن فشار به انگشتان پا جلوگیری شود.

کفش های پیاده روی باید نسبتاً سبک (200 تا 400 گرم) باشند تا پاها در آن احساس راحتی کنند و خوب است سوراخ هایی برای گردش هوا وجود داشته باشد تا پاها عرق نکنند. اگر جنس رویه میز از الیاف کتان باشد، علاوه بر کمک به کولر از بروز بیماری های قارچی جلوگیری می کند.

کفش های پیاده روی باید انعطاف پذیر باشند. شما همچنین باید بدانید که چگونه آن را اندازه گیری کنید. کفش را (با اجازه فروشنده) از پاشنه تا پنجه بچرخانید. اگر چرخش سبک و نرم باشد، می توانید از این موضوع مطمئن باشید، به شرطی که با قوس پا متناسب باشد، به طوری که راه رفتن با درد در تاندون، آشیل و عضلات پشت پا همراه نباشد.

لباس مناسب

لباس‌های پیاده‌روی باید سبک و از الیاف طبیعی ساخته شده باشند که اجازه عبور هوا را می‌دهند تا به شما کمک کند راحت‌تر راه بروید و در عین حال عرق را جذب کنید تا بدن در حین راه رفتن تا حد امکان خشک و خنک بماند. پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی و نایلون قیمت مناسب تری دارند اما خیلی زود خیس می شوند و به بدنه می چسبند و همین امر راه رفتن را خسته کننده می کند.

رنگ‌های تیره و خیلی ملایم و پارچه‌های طرح‌دار شبیه لباس‌های استتاری برای پیاده‌روی به‌ویژه در تاریکی مناسب نیستند. سعی کنید حداقل یک قسمت از لباستان به رنگ روشن باشد تا رانندگان وسایل نقلیه شما را ببینند.

لباس پیاده روی به خصوص در هوای گرم باید گشاد باشد تا مانع حرکت نشود. لباس های خیلی تنگ باعث تعریق بیشتر می شود.

خب، چه کنیم؟ گرمایش و سرمایش

قبل از حرکت، بدن خود را برای چند دقیقه گرم کنید تا جریان خون در بدن افزایش یابد و عضلات و مفاصل برای فعالیت آماده شوند. برای گرم کردن می توانید روی یک پا بایستید و پای دیگر را به آرامی به جلو و عقب (حدود 30 سانتی متر) از مفصل ران 10 تا 20 بار بدون خم کردن زانو حرکت دهید. هنگام انجام این حرکت، پا را به بیرون پرتاب نکنید. همین کار را با پای دیگر نیز تکرار کنید.

  ثبت نام اعتکاف دانشجویی آغاز شد

چند حرکت اسکات را بایستید و پاها را به اندازه عرض باسن باز کنید. هسته خود را درگیر کنید، پشت خود را صاف نگه دارید و باسن خود را پایین بیاورید تا ران هایتان موازی با زمین شوند. با زانوها روی انگشتان پا (نه جلوی انگشتان پا)، مکث کنید. نفس خود را بیرون دهید و بایستید. این کار را 8 تا 10 بار انجام دهید.

پس از پایان پیاده روی، حدود 5 دقیقه زمان بگذارید تا خنک شود. چند حرکت کششی آسان و سبک قبل از رسیدن به خانه راهی برای جلوگیری از گرفتگی بدن و بهانه های بعدی “اوه، اوه، مریضم” است. من اصلا این ورزش را دوست ندارم.»

ملاحظات ایمنی

در فصل گرما کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه را فراموش نکنید. در هوای سرد به جای پوشیدن لباس های خیلی ضخیم چند لایه لباس بپوشید که در صورت گرم شدن بتوانید آن ها را در بیاورید. آب کافی برای هیدراته ماندن در طول پیاده روی همراه داشته باشید.

سبک راه رفتن بسیار مهم است زیرا انتقال وزن روی هر دو پا باید به درستی انجام شود. معمولاً هنگام راه رفتن وزن خود را روی یک پا می گذاریم، تداوم قدم را رعایت نمی کنیم و آن را تند و کند می کنیم. برای حفظ تعادل لازم است دست ها را برخلاف جهت پاها حرکت دهید و به یاد داشته باشید که دست ها را مشت نکنید زیرا باعث سفتی و گرفتگی عضلات می شود.

گوش دادن به موسیقی در حین راه رفتن می تواند ذهن شما را آرام کند، به حرکت شما ریتم بدهد و از خستگی زودرس جلوگیری کند، اما شما باید شرایط را قضاوت کنید. اگر زمان آرامی از شبانه روز را برای پیاده روی در نظر می گیرید و یا مکانی که در حال پیاده روی هستید از نظر ایمنی چندان قابل اعتماد نیست، بهتر است هدفون نگذارید و حواستان به محیط اطراف باشد. اگر دوست دارید با موسیقی راه بروید، حداقل صدا را طوری تنظیم کنید که بتوانید صدای اطراف را بشنوید.

چه نرم افزاری را انتخاب کنم؟

گزینه های نرم افزار گام شمار و گام شمار آنقدر زیاد است که نمی توان در مورد بهترین برنامه صحبت کرد. برای سهولت در انتخاب برنامه های متعددی را به شما پیشنهاد می کنیم، اما بدانید که گزینه های موجود بسیار بیشتر از این کلمات است و می توانید با توجه به هدف پیاده روی خود برنامه مناسب را پیدا کنید. برنامه های گام شمار تمام فعالیت های روزانه و مراحل انجام شده را ثبت می کنند و انواع گام شمار به طور خاص مسافت، سرعت و مسافت طی شده را اندازه گیری می کنند. در زیر دو برنامه به زبان انگلیسی و فارسی را به شما پیشنهاد می کنیم.

  حمله هکرها به صرافی های ارز دیجیتال

RunKepper

مسافت طی شده، میزان کالری سوزانده شده، سرعت و زمان فعالیت شما در این برنامه ثبت می شود و تصویر خوبی در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید بر اساس آن برنامه پیاده روی ثابتی تهیه کنید، البته محدود به آن نمی شود. پیاده روی و فعالیت های بیشتر مانند دوچرخه سواری، دویدن و غیره. همچنین پشتیبانی می کند شما می توانید از RunKepper تاریخچه آموزشی و همچنین گزارش مفصلی از فعالیت خود را درخواست کنید. این برنامه برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS طراحی شده است.

پوماترک

داشتن نرم افزاری که پیشرفت شما را در کاری که شروع کرده اید ردیابی می کند، می تواند به شما انگیزه دهد که به کار ادامه دهید. Pumatrac علاوه بر اطلاعات مسافت و مسیر و کالری، اطلاعات زمان، زمان و تاریخ را نیز ثبت می کند تا بتوانید عملکرد خود را با دقت بیشتری ارزیابی کنید. کاربران هر دو سیستم عامل اندروید و iOS می توانند در صورت تمایل از این برنامه استفاده کرده و نتایج فعالیت های خود را با هم مقایسه کنند. بنابراین، عامل رقابت وارد می شود و باعث می شود که پیاده روی برای کسانی که رقابت می کنند جذاب تر شود.

کرفس

علاقه مندان به پیاده روی گزینه های خوبی در بین نرم افزارهای فارسی زبان دارند; “Celery” یکی از برنامه های گام شمار با رابط کاربری آسان است که مانند سایر انواع مشابه، میزان کالری مصرفی، تعداد قدم ها و میزان پیشرفت راه رفتن را اندازه گیری می کند. همچنین بخش جالبی دارد که در آن دستور العمل ها و میزان کالری موجود در آنها را یاد می گیرد. کرفس برای هر دو سیستم عامل موبایل طراحی شده است.

ساختگی

علاوه بر آنچه تاکنون گفتیم، نرم افزار ایرانی «دومی» به کاربران خود این امکان را می دهد که شاخص های مختلف سلامت را با توجه به وضعیت جسمانی خود ارزیابی کنند. اطلاعات ضروری در مورد غذاها، میوه ها و سبزیجات برای کسانی که می خواهند پیاده روی را به عنوان نوعی ورزش تناسب اندام شروع کنند، وجود دارد. کاربران اندروید و iOS می توانند از این برنامه استفاده کنند، البته توصیه می شود پس از مشورت با پزشک، دستورالعمل های تغذیه ای نرم افزار را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید