کاهش شدید فروش خودرو و واقعیت پشت صحنه

12308 خبر اولیه

به گزارش تحریریه، کاهش شدید آگهی های فروش در سایت های فروش خودرو به دلیل سیاست های اشتباه وزارت صمت و نهادهای مرتبط که باعث سردرگمی مردم شده است، کاملا محسوس است. فعالان بازار نمی توانند تصمیم بگیرند که در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد و دولت چه خواهد کرد.

کاهش آگهی‌های فروش در بخش خودروهای خارجی به حدود 40 درصد رسید و در خودروهای داخلی چندان زیاد نیست، اما شاهد کاهش چشمگیر آگهی‌های فروش هستیم.

تصویب آزادسازی واردات خودرو؛ و همزمان با حذف تعداد خودروهای وارداتی و عدم پیش بینی درآمدهای حاصل از تعرفه واردات در لایحه بودجه 1401، این امر باعث ایجاد شایعات زیادی شد. به خصوص اینکه شایعه قوی مبنی بر اینکه وزارت صمت در دوره مدیریت سیدرضا فاطمی امین از فرصتی برای عدم واردات در آذرماه امسال استفاده کرده تا طرح های جدید خودروسازان ایرانی را فاش کند و کیفیت قطعات را بالا ببرد.

فاطمی امین در شهریور 1400 گفت 6 ماه طول کشید تا بازار خودرو ساماندهی شود و حالا 8 ماه دیگر نیاز دارد! وزیر صمت وعده داده بود که قرعه کشی خودرو در سال 1401 لغو می شود اما حالا می گوید تدریجی می شود! وزیر صمت از حوزه کاری خود غافل نمی شود و کار را به دولت می سپارد.

سنگ اندازی وزارت صمت بر واردات قطعات خودرو با ایجاد محدودیت ها باعث شده تا این قسمت از بازار با جهش دو برابری قیمت همراه شود و اکنون صحبت از هماهنگی پنهانی وزیر با هیات عالی نظارت برای مناسب شدن است. اجرای سیاست های مشترک. دوباره واردات را به تعویق بیندازند و منتظر نقشه های خیالی ایران برای هودرو و سایپا باشیم. نتیجه این سیاست تداوم رالی قیمت در بازار خودرو خواهد بود.

  آیا ایران خودرو سالانه 1400 میلیارد تن برای رژیم باکو هزینه می کند؟

بدیهی است که آزادسازی واردات که اساساً بخش دیگری از بازار (غیر از بخش خودروهای داخلی) را تحریک می‌کند و طراحی مدل‌های جدید توسط خودروسازان داخلی را منع نمی‌کند، اما چرا فاطمی امین و مؤلفه دوم تأثیرگذار بر رفاه را درک نکنیم. خانواده به بحران منجر شد، سوالی که مدیران ارشد دولت سیزدهم باید به آن پاسخ دهند.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید