گزینه های بدتر از پراید وزارت سکوت!

به نوشته این سرمقاله، مدتی است که بحث آزادسازی واردات خودرو در کشور به منظور ایجاد رقابت و تشویق تولیدکنندگان داخلی به ارتقای کیفیت خودروهایشان مطرح شده است.

بر اساس برخی اظهارات، خودروها باید دارای مجوز واردات باشند که بتوانند با خودروهای زیر 10 هزار دلار ساخت داخل رقابت کنند. در این زمینه نام آپشن هایی مانند رنو کوئید، سوزوکی آلتو، تاتا نانو و امثال آن ذکر شده است.

اما کارشناسان تاکید می کنند که بخشی از بحث در بحث واردات خودرو به ارتقای کیفیت و کاهش آسیب ها برمی گردد، اما با این مقررات و آپشن های ارزان قیمت (عمدتا هندی) چنین هدفی محقق نشده است.

در صورت اعمال چنین مقرراتی و واردات همین محصولات بی کیفیت، نه تنها انحصار ایرانخودرو و سایپا از بین نمی رود، بلکه باید انتظار داشته باشیم که واردات زیر یک تنی این خودروها خسارات جاده ای بسیار بیشتری نسبت به پراید داشته باشد.

Maruti Alto در آزمون ایمنی لاتین NCAP 0 ستاره دریافت کرد

خودروهای هندی ایمن نیستند

ایندین اکسپرس می نویسد که برخی از محبوب ترین مدل های خودرو در هند در تست های تصادف مستقل له شده اند که احتمالاً منجر به مرگ یا جراحت جدی همه مسافران شده است.

دیوید وارد، رئیس سازمان نظارت بر ایمنی خودرو مستقر در لندن (Global NCAP) که آزمایش‌های تصادف را انجام داد، گفت: نتایج کیفرخواست علیه صنعت خودرو در هند نشان می‌دهد که این خودروها استانداردهای ایمنی کافی را ندارند.

هند مرگبارترین جاده های جهان را دارد

طبقه متوسط ​​رو به رشد هند خواهان خرید خودروهای جدید و کمک به صنعت رو به رشد خودرو است، اما توجه کافی به خودروسازی از نظر ایمنی صورت نمی گیرد. سال گذشته، هند 3.2 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد که تقریباً دو برابر 1.7 میلیون دستگاه در سال مالی 2008 بود.

  یکی از رهبران برجسته داعش در غرب عراق دستگیر شد

برای اکثر اقلام فروخته شده در هند، کیسه هوای سرنشینان عقب و کمربند ایمنی اختیاری بودند و هیچ کدام از نظر مقاومت در برابر ضربه آزمایش نشدند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، فقدان ویژگی های ایمنی همراه با رانندگی بی احتیاطی و جاده های بد، مرگ و میر جاده ای را در هند بیش از شش برابر بیشتر از ایالات متحده و حدود سه برابر بیشتر از چین افزایش داده است.

علل فوق و به خصوص کیفیت نامناسب خودروها منجر به مرگ یک نفر از هر 10 نفر در تصادفات جاده ای در سراسر جهان شده است.

چهار خودرو از پنج خودروی کوچک محبوب در بازار هند در سال گذشته – از جمله تاتا نانو، پرفروش‌ترین ماروتی سوزوکی آلتو 800 و هیوندای i10 – همگی در تست‌های تصادف مستقلی که اخیرا توسط Global NCAP انجام شد، شکست خوردند. این یافته ها مشابه ارزیابی های ایمنی در برزیل و مکزیک در سال گذشته بود.

معرفی ویژگی های ایمنی Maruti Suzuki Alto K10 - افزایش قیمت

گزینه های بدتر از پراید

طبق قوانین برای اظهار نامحدود، گزینه های مختلفی برای واردات خودرو وجود دارد. یکی از گزینه های واردات به ایران سوزوکی آلتو است که بیشترین فروش را در هند دارد. این خودرو حدود 900 کیلوگرم وزن دارد و در سال 2009 به بازار عرضه شد و قیمت این خودرو از 5700 تا 7200 دلار متغیر است. اما رتبه ایمنی این خودرو بر اساس برخی شاخص ها تنها 4 از 10 است.

وب سایت هندی autobizz نوشت که آزمایش های سال 2014 روی نسخه پایه این خودرو نشان می دهد که بدنه خودرو ناپایدار و ناامن است. از طرفی این خودرو ستاره ایمنی بزرگسالان را دریافت نکرد.

  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

رنو کوید در تست تصادف Global NCAP ستاره صفر دریافت کرد

یکی دیگر از خودروهای مورد بحث، رنو کوئید است که تاکنون سه بار به تست ایمنی ارسال شده است. کیسه هوای راننده اصلا راضی کننده نبود. تست سرعت 64 کیلومتری این خودرو نیز نشان داد که بدنه و ساختار خودرو ناپایدار و نامشخص است.

با این حال، این خودرو در ارزیابی ایمنی بزرگسالان یک ستاره ایمنی دریافت کرد. رنو کوئید نیز موفق شد تنها یک ستاره در زمینه ایمنی کودکان کسب کند.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید