یارانه بنزین ایران معادل 63 درصد کل بودجه دولت است

قیمت یک دلاری بنزین خلیج فارس و دلار ۲۸ هزار تومانی در کنار بنزین یارانه ای در ایران باعث شده تا دولت سالانه ۹۵۴ هزار میلیارد تومان یارانه در این حوزه پرداخت کند که معادل ۶۳ درصد بودجه عمومی است. امسال.

به گزارش رجانیوز، ایران از نظر شدت مصرف انرژی در دنیا شرایط خوبی ندارد و شدت مصرف انرژی کشور ۲ برابر میانگین جهانی است. این مشکل تقریباً در همه زمینه ها وجود دارد، اگرچه شدت مصرف برای سوخت های فسیلی از جمله گاز و فرآورده های نفتی بیشتر است.

اگرچه همه نقاط کشور بر کاهش مصرف انرژی تاکید دارند، اما به دلیل یارانه بالای دولت برای حامل های انرژی در ایران و پرداخت نشدن قیمت واقعی این حامل ها از سوی مصرف کنندگان، هیچ یک از قطعات به دنبال بهینه سازی نیستند.

به همین دلیل است که نه نیروگاه ها به دنبال افزایش راندمان خود هستند و نه صنعت از آخرین فناوری برای کاهش هزینه های انرژی خود استفاده می کند.

این مشکل در مورد بنزین نیز رایج است. بنزین که به عنوان سوخت خودروهای سواری مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از پرمصرف ترین حامل های انرژی در ایران است، زیرا خودروها با کیفیت جهانی فاصله زیادی دارند و همچنین به دلیل قیمت پایین.

از سوی دیگر تفاوت فاحش قیمت این حامل انرژی با کشورهای همسایه که در برخی موارد به 80 درصد نیز می رسد، قاچاق را به هر قیمتی برای برخی افراد جذاب و اقتصادی کرد.

با توجه به پرداخت یارانه بالای دولت برای حامل های انرژی در ایران و عدم پرداخت قیمت واقعی این حامل ها توسط مصرف کنندگان، هیچ یک از بخش ها به دنبال بهینه سازی نیستند.

سوالی که واکنش مدیرعامل شرکت ملی فرآوری و پخش فرآورده های نفتی را در پی داشت. سالاری هفته گذشته اعلام کرد که موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک لحاظ شده و بر عهده سازمان استاندارد است و طبیعتا خودروها باید استانداردهای لازم را بر اساس مصرف داشته باشند. تعداد خودروها و موتورسیکلت های شخصی در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه است.

وی تاکید کرد: در صورت داشتن استاندارد جهانی کاهش 50 درصدی مصرف بنزین محقق می شود.

در حال حاضر روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف می شود که در مقایسه با هر سطح بین المللی و هر کشوری بسیار بالا و 5 تا 6 برابر استاندارد جهانی است.

رویکرد تولید و مصرف بنزین در کشور

نکته ای که البته وزیر نفت نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است اگر مصرف سوخت کشور را در بخش های مختلف به نصف برسانیم می توانیم سالانه 150 میلیارد دلار به دولت تحویل دهیم.

  5 فضایل بهشتی ائمه در صلوات شعبانیه

جواد اوجی می گوید امروز ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و گاز نفت به مصرف کشور نزدیک شده است. یکی از وظایف وزارت نفت بحث تولید نفت، گاز و سایر فرآورده های نفتی برای تامین امنیت انرژی کشور است.

وزیر نفت با اشاره به عدم رعایت مصرف بهینه انرژی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش داخلی، تاکید کرد: مصرف سوخت‌های مایع در کشور سالانه حدود 10 تا 12 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین در در عین حال که اگر به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور هستیم، لازم است از اجرای طرح های بهینه سازی مصرف در کشور به ویژه در بخش های خانگی و صنعتی غافل نشویم.

یارانه بنزین ایران معادل 63 درصد کل بودجه دولت است

وی پرداخت یارانه سوخت کشور را 80 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: این در شرایطی است که کل درآمد نفتی کشور در سال گذشته 43 میلیارد دلار بوده است.

این اعداد نشان می دهد که ایران دو برابر درآمد نفتی خود را صرف یارانه کرده است.

آخرین تراز انرژی کشور شدت مصرف فرآورده های نفتی را 1.4 برابر بیشتر از متوسط ​​مصرف جهانی سرانه گزارش می کند.

در حالی که این اعداد به خودی خود بسیار زیاد هستند، عمق فاجعه در مقایسه با اعداد بزرگ بودجه و عملکرد سال گذشته مشخص می شود.

18 برابر اختلاف قیمت بنزین در ایران و فوب خلیج فارس

نگاهی به قیمت بنزین اکتان 92 در معاملات خلیج فارس نشان می دهد که هر بشکه بنزین معادل حدود 159 لیتر است و با یک محاسبه ساده هر لیتر بنزین در خلیج فارس در سال جاری حدود یک دلار است. میانگین قیمت 28 هزار تومان برای بر اساس نرخ ارز بانک مرکزی، هر لیتر بنزین در خلیج فارس 28 هزار تومان است.

با توجه به قیمت 1500 تومان برای بنزین سهمیه ای و 3000 تومان برای بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیه ای 27500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 25000 تومان یارانه دریافت می کند تا به قیمت های امروز دست مصرف کنندگان ایرانی برسد.

روزانه 1650 میلیارد تومان یارانه بنزین سهمیه ای و 1000 میلیارد تومان برای بنزین بلاعوض تعلق می گیرد که نشان می دهد دولت روزانه بیش از 2650 میلیارد تومان یارانه بنزین می دهد.

از سوی دیگر، ایرانی ها در سال جاری به طور متوسط ​​روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مصرف کرده اند که 60 میلیون لیتر آن بنزین سهمیه ای و 40 میلیون لیتر بنزین آزاد است.

  نحوه اعمال تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم

با توجه به پرداخت یارانه بنزین در هر دو مورد، روزانه 1650 میلیارد تومان برای بنزین سهمیه ای و 1000 میلیارد تومان یارانه برای بنزین بلاعوض تعلق می گیرد که نشان می دهد دولت روزانه بیش از 2650 میلیارد تومان یارانه بنزین هزینه می کند. . .

به طور تقریبی، یارانه پرداختی به بنزین ماهیانه 79.5 هزار میلیارد تومان و در سال 954 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

این در حالی است که کل بودجه دولت بر اساس قانون بودجه سال جاری 1500 هزار میلیارد تومان است. بنابراین یارانه پرداختی برای بنزین در صورت ثابت بودن قیمت بنزین و قیمت دلار معادل 63 درصد کل بودجه یکساله دولت است.

آشکارسازی شدت مصرف انرژی با اجرای پروژه های بهینه سازی

اگرچه الگوی مصرف سوخت و فرهنگ مردم نیز بر میزان بالای مصرف کشور تأثیرگذار است، اما گره اصلی مصرف افسارگسیخته در ایران تنها با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت که بر عهده دولت‌ها است باز می‌شود.

در حال حاضر تراز گاز کشور منفی و تقاضا بیشتر از عرضه است. با توجه به میزان مصرف بنزین و تولید آن در پالایشگاه ها، این مشکل تا پایان سال 1401 به بنزین و گازوئیل نیز سرایت خواهد کرد.

به این ترتیب نه تنها صادرات انرژی ایران به صفر می رسد، بلکه عمده مصرف انرژی نیز در بخش های غیرتولیدی صورت می گیرد که نقشی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور ندارند.

مفهوم بهینه سازی مصرف سوخت را می توان از نظر اهمیت جایگاه معادل تولید و توسعه در نظر گرفت. با توجه به اینکه تولید 50 میلیون مترمکعب گاز دیجیتال نیاز به سرمایه گذاری حدود 6 میلیارد دلاری دارد، بنابراین برنامه ریزی و هدف گذاری برای صرفه جویی 20 میلیون مترمکعبی در بخش خانگی و تجاری با در نظر گرفتن هزینه های مربوطه نه تنها منطق این به نظر می رسد سودآور است.

یارانه بنزین ایران معادل 63 درصد کل بودجه دولت است

حجم سرمایه گذاری پروژه های بهینه سازی بسیار کمتر از هزینه های مربوط به توسعه میادین گازی است. برآوردها نشان می دهد که به ازای هر متر مکعب گاز، هزینه افزایش تولید گاز با توسعه میادین گازی سه برابر بیشتر از هزینه بهینه سازی مصرف همان مقدار گاز است. در نتیجه بهینه سازی مصرف از نظر اقتصادی از اولویت بیشتری نسبت به سایر راهکارها برخوردار است.

  دومین محموله بزرگ شیشه در این هفته از گمرک را کشف کنید

افزایش مصرف بنزین و رسیدن به مصرف بیش از 100 میلیون لیتر در روز موجب توجه بیشتر به بهینه سازی مصرف در این حوزه شده است.

رقمی که می تواند در این شرایط افزایش قیمت های جهانی کشور را از درآمد حاصل از صادرات بنزین محروم کند و در آینده نزدیک آن را به واردکننده فرآورده های نفتی تبدیل کند.

در این زمینه وزیر اقتصاد البته بارها بر عدم تغییر قیمت بنزین تاکید کرد و گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور بر تولید و مصرف بنزین نظارت دقیق و سیاست دولت است. افزایش قیمت برای استفاده از وسایل دیگر مانند گاز سوزی نیست.» خودروها، مصرف بنزین نباید افزایش یابد و نیازی به واردات بنزین نداریم.

وی با اشاره به احتمال افزایش قیمت بنزین و طرح آزمایشی بنزین در جزیره کیش خاطرنشان کرد: باز هم تاکید می کنم امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

کاهش 90 درصدی هزینه با بهینه سازی مصرف سوخت

در این میان دولت دو راه دارد. یا باید برای تامین تقاضای داخلی پالایشگاه های جدیدی بسازد یا بهینه سازی مصرف را در دستور کار قرار دهد.

بررسی ها نشان می دهد برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود و با 400 تا 500 میلیون دلار سرمایه گذاری می توان مصرف همین مقدار فرآورده های نفتی را بهینه کرد.

هزینه های ساخت پالایشگاه ها به کیفیت محصولات بستگی دارد، یعنی هرچه پیچیدگی یک پالایشگاه بیشتر باشد، هزینه های ساخت آن نیز بیشتر می شود.

افزایش مصرف بنزین و رسیدن به مصرف بیش از 100 میلیون لیتر در روز موجب توجه بیشتر به بهینه سازی مصرف در این حوزه شده است.

این کشور افزود: با احتساب تورم جهانی حدود 2 درصد در سال، هزینه ساخت یک پالایشگاه میعانات گازی 120 هزار بشکه ای معادل 2.3 میلیارد دلار به قیمت امروز است.

اگرچه می توان با حدود یک دهم این رقم به همان میزان بهینه سازی مصرف بنزین در کشور دست یافت.

از سوی دیگر، هزینه ساخت پالایشگاه های جدید نفت خام و میعانات گازی در ایران گاهی به 3 برابر میانگین جهانی می رسد.

بنابراین منطقی است که با اجرای طرح های بهینه سازی مصرف بنزین در کنار ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور از جمله توسعه CNG کاهش یابد و از محل این صرفه جویی ها به اجرای طرح های توسعه این صنعت از جمله حمایت از افزایش بپردازیم. ظرفیت پالایشی کشور

دیدگاهتان را بنویسید